Number of the records: 1  

Ve stínu Karla Škréty. Pražští malíři v letech 1635–1680. Antonín Stevens, Jan Bedřich Hess, Matěj Zimprecht

  1. 1.
    0488594 - ÚDU 2018 RIV CZ cze B - Monography
    Vácha, Štěpán - Heisslerová, Radka
    Ve stínu Karla Škréty. Pražští malíři v letech 1635–1680. Antonín Stevens, Jan Bedřich Hess, Matěj Zimprecht.
    [In the Shadow of Karel Škréta. Prague Painters in 1635–1680. Anton Stevens, Johann Friedrich Hess, Matthias Zimprecht.]
    Praha: Academia, 2017. 662 s. ISBN 978-80-200-2801-3
    R&D Projects: GA ČR GA13-13174S
    Institutional support: RVO:68378033
    Keywords : Baroque painting * Karel Škréta * Antonín Stevens * Jan Bedřich Hess * Matěj Zimprecht * Prague * 17th century art
    OECD category: Arts, Art history

    Malířství 17. století v Čechách je spojováno především s Karlem Škrétou, pokládaným za hlavního protagonistu nového, barokního názoru v zemi. Pro takové hodnocení ovšem nestačí zabývat se pouze jeho dílem, nýbrž je třeba je poznat v souvislostech tvorby jeho současníků působících v Praze, z nichž vynikají Antonín Stevens, Jan Bedřich Hess a Matěj Zimprecht. Mimo to je v knize pojednáno pražské malířství 17. století ve své institucionální a vývojové kontinuitě, s přihlédnutím k náboženským a společensko-politickým změnám, vnímaným v domácím dějepisu umění tradičně negativně, pozornost je věnována socioekonomickým aspektům tehdejšího uměleckého provozu a postavení Prahy jako umělecké metropole ve střední Evropě a v Čechách.

    Painting in 17th century in Bohemia is generally associated with Karel Škréta who is considered to be a major protagonist of the new, i.e. Baroque style in the country. Nevertheless, to admit such importance it is necessary to get known also with Škréta’s contemporaries active in Prague, the most important of which are Anton Stevens, Johann Friedrich Hess and Matthias Zimprecht. Beside this, 17th century painting in Prague is evaluated in its institutional and development continuity with regard to the religious and social-political changes, traditionally negative valuated in the Czech art historiography, attention is paid to social-economic aspects of artistic business and to the rank of Prague as an artistic metropolis for Bohemia and Central Europe.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0283217

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.