Number of the records: 1  

Apoteóza Sokola, armády a nového člověka: rané recepce Janáčkovy Sinfonietty

  1. 1.
    SYSNO ASEP0467546
    Document TypeJ - Journal Article
    R&D Document TypeJournal Article
    Subsidiary JČlánek ve WOS
    TitleApoteóza Sokola, armády a nového člověka: rané recepce Janáčkovy Sinfonietty
    TitleThe Apotheosis of Sokol, the Army, and the “New Mankind”: Early Receptions of Janáček’s Sinfonietta
    Author(s) Zapletal, Miloš (UEF-S) SAI
    Number of authors1
    Source TitleHudební věda. - : Ústav dějin umění AV ČR, v. v. i. - ISSN 0018-7003
    Roč. 53, 2/3 (2016), s. 257-287
    Number of pages31 s.
    Publication formPrint - P
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    KeywordsLeoš Janáček ; Sinfonietta ; reception of music ; Janáček reception ; reception studies
    Subject RIVAL - Art, Architecture, Cultural Heritage
    OECD categoryPerforming arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
    Method of publishingOpen access
    Institutional supportUEF-S - RVO:68378076
    UT WOS000392566000009
    AnnotationCílem této studie je popsat proměny recepce Sinfonietty (1926) Leoše Janáčka během Janáčkova života (Praha 1926, Brno 1927, Brno 1927) a analyzovat faktory (diskurzivní i nediskurzivní, duchovní i hmotné), které tuto recepci utvářely. Specifika domácí recepce odhaluji na základě srovnání s dobovými zahraničními recepcemi této skladby. Sinfonietta byla v Československu „čtena“ především jako dílo nacionalisticko-republikánské, vojenské a sokolské. Dominantní způsob „čtení“ Sinfonietty byl určen událostí jejího prvního provedení během všesokolského sletu v roce 1926 a tato skladba byla od svého vzniku až do konce třicátých let pevně provázána s oficiální prvorepublikovou ideologií a jejími institucemi.
    Description in EnglishThe goal of this study is to describe the transformations in the reception of Leoš Janáček’s Sinfonietta (1926) during the composer’s lifetime (premiered in 1926 in Prague, additional performances in 1927 and 1928 in Brno) and to analyze the factors (discursive and non-discursive, spiritual and material) that shaped its reception. The specific features of the composition’s domestic reception are revealed by a comparison with foreign period reviews of the work. The Sinfonietta was “read” in Czechoslovakia primarily as a work with a nationalist-republican, military, and Sokol-like spirit. The predominant way of “reading” the Sinfonietta was determined by the event of its first performance during the 8th All-Sokol Rally (“všesokolský slet”) in 1926. From the time when it was composed until the end of the 1930s, the Sinfonietta was firmly linked to the official ideology and institutions of the First Czechoslovak Republic.
    WorkplaceInstitute of Ethnology
    ContactVeronika Novotná, novotna@eu.cas.cz, Tel.: 532 290 277
    Year of Publishing2017
    Electronic addresshttp://hudebniveda.cz/
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.