Number of the records: 1
Apoteóza Sokola, armády a nového člověka: rané recepce Janáčkovy Sinfonietty
- 1.
SYSNO ASEP 0467546 Document Type J - Journal Article R&D Document Type Journal Article Subsidiary J Článek ve WOS Title Apoteóza Sokola, armády a nového člověka: rané recepce Janáčkovy Sinfonietty Title The Apotheosis of Sokol, the Army, and the “New Mankind”: Early Receptions of Janáček’s Sinfonietta Author(s) Zapletal, Miloš (UEF-S) SAI Number of authors 1 Source Title Hudební věda. - : Ústav dějin umění AV ČR, v. v. i. - ISSN 0018-7003
Roč. 53, 2/3 (2016), s. 257-287Number of pages 31 s. Publication form Print - P Language cze - Czech Country CZ - Czech Republic Keywords Leoš Janáček ; Sinfonietta ; reception of music ; Janáček reception ; reception studies Subject RIV AL - Art, Architecture, Cultural Heritage OECD category Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) Method of publishing Open access Institutional support UEF-S - RVO:68378076 UT WOS 000392566000009 Annotation Cílem této studie je popsat proměny recepce Sinfonietty (1926) Leoše Janáčka během Janáčkova života (Praha 1926, Brno 1927, Brno 1927) a analyzovat faktory (diskurzivní i nediskurzivní, duchovní i hmotné), které tuto recepci utvářely. Specifika domácí recepce odhaluji na základě srovnání s dobovými zahraničními recepcemi této skladby. Sinfonietta byla v Československu „čtena“ především jako dílo nacionalisticko-republikánské, vojenské a sokolské. Dominantní způsob „čtení“ Sinfonietty byl určen událostí jejího prvního provedení během všesokolského sletu v roce 1926 a tato skladba byla od svého vzniku až do konce třicátých let pevně provázána s oficiální prvorepublikovou ideologií a jejími institucemi. Description in English The goal of this study is to describe the transformations in the reception of Leoš Janáček’s Sinfonietta (1926) during the composer’s lifetime (premiered in 1926 in Prague, additional performances in 1927 and 1928 in Brno) and to analyze the factors (discursive and non-discursive, spiritual and material) that shaped its reception. The specific features of the composition’s domestic reception are revealed by a comparison with foreign period reviews of the work. The Sinfonietta was “read” in Czechoslovakia primarily as a work with a nationalist-republican, military, and Sokol-like spirit. The predominant way of “reading” the Sinfonietta was determined by the event of its first performance during the 8th All-Sokol Rally (“všesokolský slet”) in 1926. From the time when it was composed until the end of the 1930s, the Sinfonietta was firmly linked to the official ideology and institutions of the First Czechoslovak Republic. Workplace Institute of Ethnology Contact Veronika Novotná, novotna@eu.cas.cz, Tel.: 532 290 277 Year of Publishing 2017 Electronic address http://hudebniveda.cz/
Number of the records: 1