Number of the records: 1  

Přivítejte ve výuce mikroskopy se skenující sondou

  1. 1.
    0463503 - FZÚ 2017 RIV CZ cze J - Journal Article
    Hájková, Zdeňka - Fejfar, Antonín - Ledinský, Martin - Píč, Vlastimil - Křížek, Filip - Šulc, D. - Nováček, Z. - Wertheimer, P.
    Přivítejte ve výuce mikroskopy se skenující sondou.
    [Introduce scanning probe microscopy into education.]
    Chemické listy. Roč. 110, č. 2 (2016), s. 153-159. ISSN 0009-2770. E-ISSN 1213-7103
    R&D Projects: GA ČR GA14-15357S; GA MŠMT(CZ) LM2011026
    Institutional support: RVO:68378271
    Keywords : scanning probe microscopy * scanning tunnelling microscopy * atomic force microscopy * models * demonstrations * analogies * educational materials
    Subject RIV: AM - Education
    Impact factor: 0.387, year: 2016
    http://chemicke-listy.cz/docs/full/2016_02_153-159.pdf

    Mikroskopie skenující sondou (SPM) je jednou z nejdůležitějších mikroskopických technik používaných v současnosti k zobrazování a charakterizaci povrchů vzorků na úrovni nanometrů i menší, (někdy až s atomárním rozlišením). Při implementaci SPM do výuky přírodovědných předmětů na střední škole je možné využít různé výukové metody a prostředky. V tomto příspěvku jsou představeny zejména jednoduché modely a analogie, které mohou ilustrovat základní principy SPM.

    One of the most important techniques used for imaging and measuring surfaces at the nanoscale (sometimes even with atomic resolution) is the scanning probe microscopy (SPM). In order to introduce SPM into secondary science education, various teaching approaches might be followed. In this contribution, special attention is paid to simple models and analogies of SPM to illustrate the basic SPM principles.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0263271

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.