Number of the records: 1
Proč jít k Euthydémovi do učení?
- 1.
SYSNO ASEP 0317319 Document Type C - Proceedings Paper (int. conf.) R&D Document Type Conference Paper Title Proč jít k Euthydémovi do učení? Title Why to Go to Study with Euthydemus? Author(s) Chvatík, Ivan (FLU-F) RID, SAI Source Title Platónův dialog Euthydémos. - Praha : OIKOYMENH, 2008 - ISBN 978-80-7298-295-0 Pages s. 7-15 Number of pages 9 s. Action 5. platónské symposium na téma Platónův dialog Euthydémos Event date 10.11.2006-11.11.2006 VEvent location Praha Country CZ - Czech Republic Event type CST Language cze - Czech Country CZ - Czech Republic Keywords Sophists ; Wits ; Fronesis ; Arete ; The Good Subject RIV AA - Philosophy ; Religion CEZ AV0Z90090514 - FLU-F (2005-2011) Annotation Autor chce ukázat, že cílem Platónova dialogu Euthydémos není zesměšnit sofistický způsob disputace, nýbrž upozornit na problémy, na něž vážná filosofická dialektika naráží v samém jádru řeči, zvláště pokud jde o zasvěcování druhých do této nejvyšší z lidských aktivit. Zdá se, že dialog vylučuje možnost, že by bylo možno vyučovat filosofii jako nejvyšší lidskou dovednost a cestu k blaženosti, a osvětluje paradoxní charakter této dovednosti. Tato zvláštní dovednost, kterou je lidská rozumnost (fronésis), je ledem vrozená. Nelze se jí vnějškově naučit, lze ji jen kultivovat. V závěru textu se autor ptá, zda by nebylo možno identifikovat Platónův pojem fronésis s jeho ideou Dobra. Description in English The paper attempts to show that the purpose of the Euthydemus is not to ridicule the sophist’s art of disputation, but rather to point out the problems which serious philosophical dialectics encounters in the very essence of language, especially as concerns initiating others into this highest of all human activities. As the author sees it, the dialogue denies the possibility of teaching philosophy as the supreme human virtue and way to bliss, while explaining the paradoxical characteristics of such a virtue. This special virtue, i.e. human rationality (phronesis), is inherent in human beings; one cannot learn it extrinsically, but merely cultivate it as such. The author finally suggests further consideration of whether Plato’s concept of phronesis can be identified with his idea of the Good. Workplace Institute of Philosophy Contact Chlumská Simona, chlumska@flu.cas.cz ; Tichá Zuzana, asep@flu.cas.cz Tel: 221 183 360 Year of Publishing 2009
Number of the records: 1