Number of the records: 1
Okresní školní inspektor a počátky státního dohledu nad obecným školstvím v Čechách v letech 1869–1873
- 1.
SYSNO ASEP 0555891 Document Type J - Journal Article R&D Document Type Journal Article Subsidiary J Článek ve SCOPUS Title Okresní školní inspektor a počátky státního dohledu nad obecným školstvím v Čechách v letech 1869–1873 Title District School Inspector and the Beginning of State Supervision over General Education System in Bohemia 1869–1873 Author(s) Klečacký, Martin (MSUA-W) SAI, ORCID, RID Source Title Historia scholastica. Mezinárodní časopis pro dějiny výchovy a vzdělání. - : Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského - ISSN 1804-4913
Roč. 7, č. 2 (2021), s. 55-73Number of pages 19 s. Publication form Print - P Language cze - Czech Country CZ - Czech Republic Keywords school inspection ; school administration ; Bohemia, 1869–1918 Subject RIV AB - History OECD category History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings) Method of publishing Open access Institutional support MSUA-W - RVO:67985921 EID SCOPUS 85135408116 DOI 10.15240/tul/006/2021-2-003 Annotation Studie se zabývá přijetím zákona o školní dohlídce z roku 1869 v Čechách, a to jak v českém, tak v německém prostředí. Na příkladu jmenování okresních školních inspektorů a jejich činnosti zkoumá systémové nedostatky a komplikace, s nimiž se státní dohled nad obecným školstvím musel v prvních letech existence potýkat a které vyústily v novelizaci zákona o čtyři roky později. Vedle nedostatečného organizačního zázemí a finančního ohodnocení okresních inspektorů poukazuje studie i na finanční nároky, které s sebou školská reforma přinášela a které musely z velké části nést obce. Tato skutečnost výrazně přispěla i k obecně pasivními až negativnímu postoji samosprávných korporací k provedení školských zákonů, v českojazyčných oblastech mimoto násobeného opozičním chováním české politické reprezentace. Description in English The paper deals with the adoption of School Supervision Act from 1869 in Bohemia, taking into account both Czech and German speaking milieus. Using the example of appointment of District School Inspectors and looking into their activities, it analyses the system deficiencies and complications that the state authorities had to cope with in the first years after adoption and that, eventually, led into an amendment of the aforementioned act four years later. Apart from the inadequate organisational background and salary conditions of district inspectors, the paper points out the financial requirements that the school reform brought about and that had to be covered mostly by local municipalities. This fact significantly contributed to a generally passive or even negative attitude held by autonomous corporations as for the new school legislature implementation, which was enhanced by oppositional stance of Czech political representation.
Workplace Masaryk Institute - Archives (since 2006) Contact Jan Boháček, bohacek@mua.cas.cz, Tel.: 286 010 134 Year of Publishing 2022 Electronic address http://dx.doi.org/10.15240/tul/006/2021-2-003
Number of the records: 1