Number of the records: 1  

Šikana na základní škole očima gymnazistů: nové možnosti prevence

  1. 1.
    SYSNO ASEP0485478
    Document TypeC - Proceedings Paper (int. conf.)
    R&D Document TypeThe record was not marked in the RIV
    TitleŠikana na základní škole očima gymnazistů: nové možnosti prevence
    TitleBullying in elementary school in the view of students of high school: New opportunity for prevention
    Author(s) Janošová, Pavlína (PSU-E) RID, ORCID, SAI
    Daněk Dumská, T. (CZ)
    Source TitlePrevencia agresie v kontexte mentálneho zdravia. - Banská Bystrica : UMB PF, 2017 / Pašková L. - ISBN 978-80-557-1332-8
    Pagess. 6-25
    Number of pages20 s.
    Publication formPrint - P
    ActionPrevencia agresie v kontexte mentálneho zdravia
    Event date21.09.2017 - 22.09.2017
    VEvent locationBanská Bystrica
    CountrySK - Slovakia
    Event typeEUR
    Languagecze - Czech
    CountrySK - Slovakia
    Keywordsschool bullying ; high school ; qualitative approach ; prevention
    Subject RIVAN - Psychology
    OECD categoryPsychology (including human - machine relations)
    R&D ProjectsGA15-00682S GA ČR - Czech Science Foundation (CSF)
    Institutional supportPSU-E - RVO:68081740
    AnnotationV teoretickém úvodu této studie jsou představeny sociálně a morálně kognitivní koncepty, které jsou v odborné literatuře nejčastěji vztahovány k šikaně a jejím aktérům. Relevantní teoretické poznatky pro oblast šikany zde slouží jako teoretický interpretační rámec kvalitativních nálezů, které zachycují retrospektivní zkušenosti s šikanou ze základní školy, získané od studentů čtyřletých gymnázií (N=91). Hlavním cílem textu je na základě vybraných kvalitativních nálezů poukázat na emoční a morální dilemata, s nimiž se s odstupem dvou a více let vyrovnávají v souvislosti s šikanou její bývalí aktéři, ať už byla jejich role v šikaně jakákoli. Za hlavní nález lze považovat, že zkušenost s šikanou je i po letech pro mnohé neukončenou záležitostí, která vybízí k další preventivní pedagogické práci. V diskusní části jsou naznačeny některé principy, možnosti a výchovný potenciál této preventivní práce.
    Description in EnglishTheoretical part of this study presents social and moral cognitive concepts that have been most often applied in research on bullying. Relevant theoretical knowledge on bullying provides theoretical interpretative framework for qualitative findings stemming from retrospective written narrative about bullying in the elementary school, which were obtained from students of high schools (N=91). The main goal of this study is to point out emotional and moral dilemmas which ex-actors of bullying, even with the passing of the years, cope with. The experience with bullying seems to be unfinished affairs for many of them. This finding may offer opportunity for follow-up prevention with these students in high schools. Some principles and educational potential gains of this prevention are also discussed.
    WorkplaceInstitute of Psychology
    ContactŠtěpánka Halamová, Halamova@praha.psu.cas.cz, Tel.: 222 222 096
    Year of Publishing2018
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.