Number of the records: 1  

Jak je důležité míti filipa

  1. 1.
    SYSNO ASEP0317332
    Document TypeC - Proceedings Paper (int. conf.)
    R&D Document TypeConference Paper
    TitleJak je důležité míti filipa
    TitleWho is Afraid of Being Smart?
    Author(s) Chvatík, Ivan (FLU-F) RID, SAI
    Source TitlePlatónův dialog Charmidés. - Praha : OIKOYMENH, 2008 / Havlíček A. - ISBN 978-80-7298-258-5
    Pagess. 61-66
    Number of pages6 s.
    Action4. platónské symposium na téma Platónův dialog Charmidés
    Event date11.11.2004-12.11.2004
    VEvent locationPraha
    CountryCZ - Czech Republic
    Event typeEUR
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    KeywordsSophists ; Wits ; Fronesis ; Arete ; The Good
    Subject RIVAA - Philosophy ; Religion
    CEZAV0Z90090514 - FLU-F (2005-2011)
    AnnotationPřednáška chce předvést, že přestože je dialog Charmides formálně aporetický, daří se Platónovi hledanou rozumnost, fronésis, mezi řádky zachytit. Nejde to však pomocí definice, protože rozumnost není žádná věc, ani obsahové vědění. Zdá se, že je to sebevztah, který umí rozvrhovat jednání v nepředvídatelné situaci, umí posoudit, zda něco bylo uděláno dobře či špatně, umí posoudit, co člověk ví a neví, a je tedy lidskou schopností, která teprve jakékoli vědění umožňuje a bez které člověk nemůže dobře jednat a být šťasten. V tomto smyslu souvisí rozumnost, o kterou v dialogu jde, velmi těsně s platónsky pojatým dobrem a má co dělat s platónsky pojatou lidskou "nesmrtelností".
    Description in EnglishAlthough the dialogue is formally aporetical, this paper argues that Plato succeeded in grapsing – between the lines – the phronesis Charmides is looking for. However, this is not possible by means of a definition, since phronesis is neither a thing nor substantial knowledge. It seems to be a sort of self-reference, an ability to project one’s acting in unpredictable situations, to judge if something was done well or wrong, to consider what one knows and what not. Hence phronesis is the ability which precedes and makes any knowledge possible and without which nobody can act well and be happy. In this sense the phronesis of this dialogue is closely connected with the Platonic concept of the good and has much in common with the Platonic concept of human "immortality".
    WorkplaceInstitute of Philosophy
    ContactChlumská Simona, chlumska@flu.cas.cz ; Tichá Zuzana, asep@flu.cas.cz Tel: 221 183 360
    Year of Publishing2009
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.