Number of the records: 1  

Numerical solution of two-phase flow in stator-rotor interaction

  1. 1.
    0093014 - ÚT 2008 RIV CZ eng C - Conference Paper (international conference)
    Halama, Jan - Fořt, Jaroslav
    Numerical solution of two-phase flow in stator-rotor interaction.
    [Numerické řešení dvoufázového proudění při interakci statoru a rotoru.]
    Conference TOPICAL PROBLEMS OF FLUID MECHANICS 2007. Praha: ÚT AV ČR, v. v. i., 2007 - (Příhoda, J.; Kozel, K.), s. 53-56. ISBN 978-80-87012-04-8.
    [Conference TOPICAL PROBLEMS OF FLUID MECHANICS 2007. Praha (CZ), 28.02.2007-02.03.2007]
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z20760514
    Keywords : compressible flow * wet steam * stator rotor interaction * numerical solution
    Subject RIV: BK - Fluid Dynamics

    This work deals with a numerical solution of 2D unsteady compressible flow of mixture of vapor and condensed droplets in axial turbine stage. Governing equations consist of the Euler equations for the mixture and the transport equations for integral parameters of droplet spectra (Hill's approximation). The computational domain is created by several stator and rotor blade passages in order to get simple periodicity condition. The stator and the rotor parts are connected by 'interface cells', proposed originally by Giles. Numerical method is based on the Strang splitting method, convection part is solved by the finite volume cell-vertex method based on the Lax-Wendroff scheme with artificial viscosity term and condensation part is solved by two-stage explicit Runge-Kutta method. The first numerical results are discussed.

    Práce se zabývá numerické řešením 2D nestacionárního stlačitelného proudění směsi páry a zkondenzovaných kapek v turbínovém stupni. Výchozí rovnice zahrnuj í Eulerovy rovnice pro popis proudění směsi a transportní rovnice pro integrální parametry popisující celé spektrum kapek (Hillova aproximace). Výpočetní ob last je tvořena několika statorovými a rotorovými mezilopatkovými kanály tak, aby byla zajištěna periodicita řešení. Statorová a rotorová část je spojena po mocí tzv. 'interface cells' navržených Gilesem. Numerická metoda je založena na metodě rozkladu (Strang), pro část konvekce je použita numerická metoda s La xovým-Wendroffovým schématem doplněným o umělou disipaci, část kondenzace je řešena dvoustupňovou Rungeovou-Kuttovou metodou. První numerické výsledky jsou diskutovány.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0153171

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.