Number of the records: 1  

The different lifestyles of elementary school female teachers as seen by themselves

  1. 1.
    0305862 - PSÚ 2008 RIV CZ eng K - Conference Paper (Czech conference)
    Řehulka, Evžen - Řehulková, Oliva
    The different lifestyles of elementary school female teachers as seen by themselves.
    [Posuzování vlastního životního stylu u učitelek základních škol.]
    80-902653-9-4. In: Učitelé a zdraví 6. Brno: Paido; Masarykova universita v Brně, 2004, s. 239-247. ISBN 80-7315-093-X.
    [Učitelé a zdraví 6. Brno (CZ), 16.09.2004-17.09.2004]
    R&D Projects: GA AV ČR IAA7025403
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z7025918
    Keywords : a lifestyle * the lifestyle genesis * the teachers profession
    Subject RIV: AN - Psychology

    The study describes different lifestyles of the female teachers at elementary schools (n=216). Based on research, 14 types of lifestyle have been identified and shown to be conditioned by the factors of environment, upbringing and self-improvement. It has been proved that the most frequently occurring lifestyles are those characterized as performance-oriented and reflective, while they are conditioned by the upbringing and self-education. The most of the other lifestyles have rather been formed by the environment factors. The research has shown that female teachers tend to choose a lifestyle optimally corresponding to the character of their profession and consciously form it. We consider the lifestyle as an important category within pedeutology; its study and formation should be given appropriate attention within the professional teacher training and career analysis.

    Ve studii je popsán výzkum životního stylu učitelek základních škol (n=216). Šetřením bylo identifikováno 14 typů životního stylu a určena jejich podmíněnost prostředím, výchovou a sebevýchovou. Ukázalo se, že nejčastější jsou životní styly, které byly charakterizovány jako výkonové a reflexivní, přičemž tyto styly byly podmíněny výchovou a sebevýchovou. Většina ostatních stylů byla určena spíše faktory prostředí. Výzkum ukázal, že učitelky volí optimální životní styl k charakteru své profese a vědomě ho formují. Považujeme životní styl za důležitou kategorii v pedeutologii a jejímu výzkumu a formování by se měla věnovat pozornost v profesní přípravě a také při analýze kariéry učitele.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0159017

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.