Number of the records: 1  

Interview s respondenty: pomocný žánr televizní reportáže

  1. 1.
    0391135 - ÚJČ 2013 RIV CZ cze C - Conference Paper (international conference)
    Kaderka, Petr - Havlík, Martin
    Interview s respondenty: pomocný žánr televizní reportáže.
    [The journalistic interview: an auxiliary genre in television news reporting.]
    Čeština v pohledu synchronním a diachronním. Stoleté kořeny Ústavu pro jazyk český. Praha: Karolinum, 2012 - (Čmejrková, S.; Hoffmannová, J.; Klímová, J.), s. 767-772. ISBN 978-80-246-2121-0.
    [Čeština v pohledu synchronním a diachronním. Praha (CZ), 01.06.2011-03.06.2011]
    R&D Projects: GA ČR GA405/09/2028
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z90610518
    Keywords : genre system * ethnographic research * Czech Television
    Subject RIV: AI - Linguistics

    Článek vznikl na základě etnografického výzkumu v České televizi. Věnuje se rozboru pomocného žánru televizní reportáže, tzv. interview s respondentem, z něhož reportér vybírá úryvky do televizní zprávy. Článek ukazuje, že žánrové normy uplatňované v tomto pomocném žánru jsou odvozeny ze standardní televizní zprávy jako nadřazeného žánru. Projevem této odvozenosti je specifický interakční průběh a specifická žánrová asymetrie mezi otázkami a odpověďmi.

    Drawing upon ethnographic research, it is argued that producing television news is based on exploiting an elaborated and hierarchically ordered system of genres. Three levels are to be distinguished. Basic genres (1) are news item types (e.g. standard news, short news, live news etc.) that are employed in complex genres (2), i.e. television news programs. This paper focuses on an auxiliary genre (3) ‘journalistic interviews’, i.e. interviews with respondents, fragments of which are presented in TV news reports. The genre norms operating in journalistic interviews are derived from TV news reports as a superordinate genre. As a result, a specific course of interaction and a specific asymmetry between questions and answers are established.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0220021

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.