Number of the records: 1
Carissimi ve středoevropském hávu aneb o čem vypovídají dochované kompozice Karla Rabovia, SJ (1619–1686)?
- 1.
SYSNO ASEP 0563444 Document Type J - Journal Article R&D Document Type Journal Article Subsidiary J Ostatní články Title Carissimi ve středoevropském hávu aneb o čem vypovídají dochované kompozice Karla Rabovia, SJ (1619–1686)? Title Carissimi in Central European attire, or what do the surviving compositions of Karel Rabovius, SJ (1619–1686) tell us? Author(s) Kapsa, Václav (UDU-I) RID, SAI, ORCID Number of authors 1 Source Title Musicologica Olomucensia. - : Univerzita Palackého v Olomouci - ISSN 2787-9186
Roč. 34, č. 1 (2022), s. 146-163Number of pages 18 s. Publication form Print - P Language cze - Czech Country CZ - Czech Republic Keywords 17th century music ; Jesuits ; Central European composers ; Bohemian lands ; musical borrowing ; Carolus Rabovius ; Giacomo Carissimi Subject RIV AL - Art, Architecture, Cultural Heritage OECD category Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) Method of publishing Open access Institutional support UDU-I - RVO:68378033 DOI 10.5507/mo.2022.006 Annotation Studie navazuje na otázku Emiliána Troldy po tvůrčí motivaci komponujících členů jezuitského řádu. Vychází přitom z edice publikované v ediční řadě Fontes musicae in Polonia v rámci projektu zaměřeného na zpřístupnění pramenů jezuitské hudební kultury v Polsku a v Litvě. Ilustruje Troldovy závěry pomocí dvou skladeb jezuity Karla Rabovia (1619–1686), který si vydobyl velké uznání pro kompoziční dovednosti a jenž byl pokládán za zakladatele hudebního rozkvětu pražského Svatováclavského semináře. Ve shodě se závěry Jiřího Sehnala a dalších badatelů se studie nepokouší defi novat nějaké stylové rysy vlastní jezuitské hudbě, ale spatřuje projevy jezuitského přístupu ke komponování v tvůrčí uměřenosti vedené snahou po maximální funkčnosti skladby (O, Domine Jesu) nebo v pragmatických a cílevědomých úpravách Carissimiho modelu (Surgamus, eamus, properemus). Description in English The article follows Emilián Trolda’s question about the creative motivation of composing members of the Jesuit order. It follows an edition published in the Fontes musicae in the Polonia series as part of a project on Jesuit musical culture in Poland and Lithuania. It illustrates Trolda’s conclusions with two compositions by the Jesuit Karel Rabovius (1619–1686), who met with great acclaim for his compositional skills and was considered the founder of the musical flowering of the St. Wenceslas Seminary in Prague. In line with the conclusions of Jiří Sehnal and other scholars, the study does not attempt to define any stylistic features inherent in Jesuit music but sees the manifestations of the Jesuit approach to composing in a creative artistry driven by a desire for the maximum functionality of the piece (O, Domine Jesu) or in the pragmatic and purposefulness adaptation of Giacomo Carissimi’s model (Surgamus, eamus, properemus). Workplace Institute of Art History Contact Veronika Jungmannová, jungmannova@udu.cas.cz, Tel.: 221 183 506 ; Markéta Kratochvílová, kratochvilova@udu.cas.cz, Tel.: 220 303 939 Year of Publishing 2023 Electronic address https://musicologica.upol.cz/pdfs/mus/2022/01/06.pdf
Number of the records: 1