Number of the records: 1  

Carissimi ve středoevropském hávu aneb o čem vypovídají dochované kompozice Karla Rabovia, SJ (1619–1686)?

  1. 1.
    SYSNO ASEP0563444
    Document TypeJ - Journal Article
    R&D Document TypeJournal Article
    Subsidiary JOstatní články
    TitleCarissimi ve středoevropském hávu aneb o čem vypovídají dochované kompozice Karla Rabovia, SJ (1619–1686)?
    TitleCarissimi in Central European attire, or what do the surviving compositions of Karel Rabovius, SJ (1619–1686) tell us?
    Author(s) Kapsa, Václav (UDU-I) RID, SAI, ORCID
    Number of authors1
    Source TitleMusicologica Olomucensia. - : Univerzita Palackého v Olomouci - ISSN 2787-9186
    Roč. 34, č. 1 (2022), s. 146-163
    Number of pages18 s.
    Publication formPrint - P
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywords17th century music ; Jesuits ; Central European composers ; Bohemian lands ; musical borrowing ; Carolus Rabovius ; Giacomo Carissimi
    Subject RIVAL - Art, Architecture, Cultural Heritage
    OECD categoryPerforming arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
    Method of publishingOpen access
    Institutional supportUDU-I - RVO:68378033
    DOI10.5507/mo.2022.006
    AnnotationStudie navazuje na otázku Emiliána Troldy po tvůrčí motivaci komponujících členů jezuitského řádu. Vychází přitom z edice publikované v ediční řadě Fontes musicae in Polonia v rámci projektu zaměřeného na zpřístupnění pramenů jezuitské hudební kultury v Polsku a v Litvě. Ilustruje Troldovy závěry pomocí dvou skladeb jezuity Karla Rabovia (1619–1686), který si vydobyl velké uznání pro kompoziční dovednosti a jenž byl pokládán za zakladatele hudebního rozkvětu pražského Svatováclavského semináře. Ve shodě se závěry Jiřího Sehnala a dalších badatelů se studie nepokouší defi novat nějaké stylové rysy vlastní jezuitské hudbě, ale spatřuje projevy jezuitského přístupu ke komponování v tvůrčí uměřenosti vedené snahou po maximální funkčnosti skladby (O, Domine Jesu) nebo v pragmatických a cílevědomých úpravách Carissimiho modelu (Surgamus, eamus, properemus).
    Description in EnglishThe article follows Emilián Trolda’s question about the creative motivation of composing members of the Jesuit order. It follows an edition published in the Fontes musicae in the Polonia series as part of a project on Jesuit musical culture in Poland and Lithuania. It illustrates Trolda’s conclusions with two compositions by the Jesuit Karel Rabovius (1619–1686), who met with great acclaim for his compositional skills and was considered the founder of the musical flowering of the St. Wenceslas Seminary in Prague. In line with the conclusions of Jiří Sehnal and other scholars, the study does not attempt to define any stylistic features inherent in Jesuit music but sees the manifestations of the Jesuit approach to composing in a creative artistry driven by a desire for the maximum functionality of the piece (O, Domine Jesu) or in the pragmatic and purposefulness adaptation of Giacomo Carissimi’s model (Surgamus, eamus, properemus).
    WorkplaceInstitute of Art History
    ContactVeronika Jungmannová, jungmannova@udu.cas.cz, Tel.: 221 183 506 ; Markéta Kratochvílová, kratochvilova@udu.cas.cz, Tel.: 220 303 939
    Year of Publishing2023
    Electronic addresshttps://musicologica.upol.cz/pdfs/mus/2022/01/06.pdf
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.