Number of the records: 1
Imago/Imagines. Společnost za Václava IV.: výpověď umění
- 1.0519807 - ÚDU 2020 RIV cze U - Conference, Workshop Arrangement
Benešovská, Klára - Klípa, Jan - Studničková, Milada - Dienstbier, Jan - Faktor, Ondřej
Imago/Imagines. Společnost za Václava IV.: výpověď umění.
[Imago/Imagines. Medieval Society in Times of Wenceslas IV: Visual Evidence.]
[Praha, 04.09.2019-26.10.2019, (E1-CST 10/0)]
Grant - others:AV ČR(CZ) StrategieAV21/11
Program: StrategieAV
Institutional support: RVO:68378033
Keywords : Wenceslas IV * architecture * sculpture * illuminated manuscripts
OECD category: Arts, Art history
https://www.udu.cas.cz/cs/archiv-clanku/imago-imagines-spolecnost-za-vaclava-iv-vypoved-umeni/
Cílem výstavy a doprovodných programů je ukázat zejména širšímu publiku odlišný pohled na dobu Václava IV., pokládaného soudobými říšskými prameny a dodnes i částí historické obce za panovníka neschopného, zodpovědného jak za náboženské a společenské napětí v českém království před vypuknutím husitské revoluce, tak za krizi vztahů k říši i k papežskému stolci. Umění jeho doby v českých zemích představuje přitom vrchol ve výtvarné kvalitě i spektru námětů a nových, zcela netradičních přístupů. Některé z nich byly následovány soudobou evropskou tvorbou, mnohé ale předešly svou dobu a zůstaly nepochopeny. Nejen k nim má výstava přitáhnout pozornost.
The exhibition followed on from the grant project “Imago, Imagines: Works of Art and Metamorphoses of Their Function in the Medieval Bohemian Lands”, which was completed at the end of 2017, and the output of which is a book published by the Academia publishing house. The aim of the exhibition and its accompanying events was to provide the wider public with a different view of the time of Wenceslas IV, who was regarded by contemporary sources in the Holy Roman Empire, and still today by some historians, as an incompetent ruler However, the art of his time in the Czech lands represents a high point in terms of artistic quality and the range of themes and completely new non-traditional approaches. The exhibition was an occasion for revising the one-sided view of this king and the society throught the testimony of art.
Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0304796
Number of the records: 1