Number of the records: 1  

Národní stát, kolektivní paměť a nacionalismus (Stav bádání a možnosti dalšího výzkumu)

  1. 1.
    0309043 - MÚA 2009 RIV CZ cze C - Conference Paper (international conference)
    Olšáková, Doubravka
    Národní stát, kolektivní paměť a nacionalismus (Stav bádání a možnosti dalšího výzkumu).
    [State-Nation, Collective Memory and Nationalism (State of Research and the Possibilities of its Development).]
    Interakce národnostních kultur. Teoretické a metodologické přístupy. Opava: Slezské zemské muzeum, 2008 - (Machačová, J.; Šrajerová, O.), s. 132-142. ISBN 978-80-86224-69-5.
    [Interakce národnostních kultur. Teoretické a metodologické přístupy. Opava (CZ), 25.10.2007-26.10.2007]
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z70900502
    Keywords : nationalism * State-Nation * collective memory
    Subject RIV: AB - History

    Studie se zabývá problémy vztahů mezi národním státem a kolektivní pamětí. V první části jsou přehledně podány teorie nacionalismu a národního státu (E. Gellner, K. W. Deutsch,P. Brass, B. Anderson, atd.), druhá část podává stručnou charakteristiku kolektivní paměti v závislosti na pracích M. Halbwachse a dalších. Poslední část analyzuje vztah kolektivní paměti k národnímu státu za pomoci studia školních učebnic, komemorací, atd. Zvláštní pozornost je věnována Francii a Německu.

    Paper is treating the problems of relations between State-Nation and collective memory. The first part gives a systematic review of theories of nacionalism and the State-Nation theories (E. Gellner, K. W. Deutsch, P. Brass, B. Anderson, etc.), the second part submits a brief characteristic of collective memory according to Maurice Halbwachs and his works. In the last part of text the collective memories and its formative relations to the State-Nation are analyzed by the help of school-books, the State-Nation army formation, the commemorations, etc. A special attention is paid to France and Germany.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0161299

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.