Number of the records: 1
Platy ředitelů škol: dlouho ve stínu pozornosti
- 1.0573510 - NHÚ 2024 RIV CZ cze V - Research Report
Korbel, Václav - Münich, Daniel - Smolka, Vladimír
Platy ředitelů škol: dlouho ve stínu pozornosti.
[Head teachers’ salaries: long overlooked.]
Praha: Národohospodářský ústav AV ČR, v. v. i., 2023. 21 s. Studie IDEA, 9/2023. ISBN 978-80-7344-679-6
Grant - others:AV ČR(CZ) StrategieAV21/22
Program: StrategieAV
Institutional support: RVO:67985998
Keywords : school management * salaries * Czech Republic
OECD category: Applied Economics, Econometrics
https://idea.cerge-ei.cz/files/IDEA_Studie_09_2023_Platy_reditelu/files/extfile/IDEA_Studie_09_2023_Platy_reditelu.pdf
Vedoucí pracovníci škol (ředitelé a zástupci) jsou zásadní pro kvalitu vzdělávání. Odměňování vedení základních škol (ZŠ) ale není dlouhodobě detailně monitorováno, ačkoliv odměňování ovlivňuje nejen efektivitu manažerské práce a pedagogického vedení, ale především motivace uchazečů hlásit se na tyto pozice. Pro analýzu využíváme data na úrovni jednotlivých zaměstnanců z databáze mzdových výkazů Informační systém o průměrném výdělku (ISPV) v části platové sféry za roky 2017–2021. Klasifikace používaná v ISPV neumožňuje rozlišit typy vedoucích pracovníků – ředitel/ředitelka, zástupce/zástupkyně, proto musíme data analyzovat za celou skupinu vedoucích pracovníků. Analyzujeme celkové průměrné měsíční hrubé platy, průměrnou výši odměn, variabilitu platů a faktory, které jejich výši a variabilitu ovlivňují.
School leadership staff (head teachers and their deputies) are crucial to teaching quality. Pay for primary school leadership staff in the Czech Republic, however, is not closely monitored in the long term, despite the fact that pay influences the efficiency of managerial work and educational leadership and, moreover, affects potential candidates’ motivation to apply for school leadership roles. For our analysis, we use employee level data from the ISPV database of salary statements for the years 2017–2021. The classification used in the ISPV database does not enable us to distinguish between different leadership roles – head teacher vs. deputy – so our analysis looks at sets of school leadership staff as a whole. We analyse their average total gross monthly salaries, the average value of bonuses, the variability in their pay range and the factors that influence the amount of their pay and its variability.
Permanent Link: https://hdl.handle.net/11104/0343943
Number of the records: 1