Number of the records: 1
Zařízení pro tlumení vibrací železničních kol
- 1.
SYSNO ASEP 0557209 Document Type P1 - Utility model, Industrial Design R&D Document Type Results of legal proteciton (Utility Model , Industrial Design) RIV Subspecies Užitný vzor Title Zařízení pro tlumení vibrací železničních kol Title Vibration damping equipment for railway wheels Author(s) Boháč, T. (CZ)
Tašek, H. (CZ)
Běhálek, V. (CZ)
Pešek, Luděk (UT-L) RID
Šnábl, Pavel (UT-L) ORCID
Bula, Vítězslav (UT-L) RIDYear of issue 2022 Publication form Print - P Name of the patent owner Ústav termomechaniky AV ČR, v. v. i. - BONATRANS GROUP a.s. Adress Praha 8 Date of the utility model acceptance 18.01.2022 Utility model number 35735 Licence fee A - Poskytovatel licence požaduje licenční poplatek Current use A - Pouze udělený (dosud nevyužívaný) patent nebo patent využívaný jeho vlastníkem Use by another entity A - Pro využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence Code of the issuer name CZ001 - Úřad průmyslového vlastnictví Prague Language cze - Czech Keywords raylway wheel ; damping ring ; design ; vibration suppression Subject RIV BI - Acoustics OECD category Applied mechanics R&D Projects TF06000020 GA TA ČR - Technology Agency of the Czech Republic (TA ČR) Institutional support UT-L - RVO:61388998 Annotation Užitný vzor s názvem Zařízení pro tlumení vibrací železničních kol je vylepšením užitného vzoru CZ 25021 U1 Tlumící kroužek s proměnnou křivostí střednice, jehož nedostatkem je, že vlivem nepřesností při výrobě kroužku se nevytvoří jeho optimální teoreticky navržená ovalita, což vede ke snížení předpokládaného tlumení vibrací přenášených mezi železničním kolem a kroužkem. Podstata vylepšení a odstranění tohoto nedostatku spočívá v tom, že zařízení sestává z tlumícího kroužku s proměnnou křivostí, mezi jehož konce je vložen rozpěrný element pro vyvolání osové tlakové síly mezi oběma konci kroužku. Při aplikaci osové tlakové síly od vloženého rozpěrného elementu se vnese do kroužku přídavný moment, který vyvolá dodatečné zdeformování kroužku s proměnnou křivostí, který má z výroby porušenou ovalitu, a tím jeho rovnoměrnější dosednutí do drážky kola.
Description in English Utility model entitled Vibration damping device for railway wheels is an improvement of utility model CZ 25021 U1 Damping ring with a variable curvature of the centre line, the shortcoming of which is that due to inaccuracies in the manufacture of the ring, its optimum theoretically designed ovality is not obtained, which leads to a reduction in the expected damping of vibrations transmitted between the railway wheel and the ring. The essence of the improvement and elimination of this deficiency is that the device consists of a damping ring with variable curvature, between the ends of which a spacer element is inserted to induce axial pressure force between the two ends of the ring. When an axial compressive force is applied from the inserted spacer, an additional force introduces a moment into the ring, which causes additional deformation of the variable curvature ring with uneven produced ovality, and thus its seating more evenly in the wheel groove. Workplace Institute of Thermomechanics Contact Marie Kajprová, kajprova@it.cas.cz, Tel.: 266 053 154 ; Jana Lahovská, jaja@it.cas.cz, Tel.: 266 053 823 Year of Publishing 2023 Electronic address https://isdv.upv.cz/doc/FullFiles/UtilityModels/FullDocuments/FDUM0035/uv035735.pdf
Number of the records: 1