Number of the records: 1  

Zařízení pro tlumení vibrací železničních kol

  1. 1.
    SYSNO ASEP0557209
    Document TypeP1 - Utility model, Industrial Design
    R&D Document TypeResults of legal proteciton (Utility Model , Industrial Design)
    RIV SubspeciesUžitný vzor
    TitleZařízení pro tlumení vibrací železničních kol
    TitleVibration damping equipment for railway wheels
    Author(s) Boháč, T. (CZ)
    Tašek, H. (CZ)
    Běhálek, V. (CZ)
    Pešek, Luděk (UT-L) RID
    Šnábl, Pavel (UT-L) ORCID
    Bula, Vítězslav (UT-L) RID
    Year of issue2022
    Publication formPrint - P
    Name of the patent ownerÚstav termomechaniky AV ČR, v. v. i. - BONATRANS GROUP a.s.
    AdressPraha 8
    Date of the utility model acceptance18.01.2022
    Utility model number35735
    Licence feeA - Poskytovatel licence požaduje licenční poplatek
    Current useA - Pouze udělený (dosud nevyužívaný) patent nebo patent využívaný jeho vlastníkem
    Use by another entityA - Pro využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
    Code of the issuer nameCZ001 - Úřad průmyslového vlastnictví Prague
    Languagecze - Czech
    Keywordsraylway wheel ; damping ring ; design ; vibration suppression
    Subject RIVBI - Acoustics
    OECD categoryApplied mechanics
    R&D ProjectsTF06000020 GA TA ČR - Technology Agency of the Czech Republic (TA ČR)
    Institutional supportUT-L - RVO:61388998
    AnnotationUžitný vzor s názvem Zařízení pro tlumení vibrací železničních kol je vylepšením užitného vzoru CZ 25021 U1 Tlumící kroužek s proměnnou křivostí střednice, jehož nedostatkem je, že vlivem nepřesností při výrobě kroužku se nevytvoří jeho optimální teoreticky navržená ovalita, což vede ke snížení předpokládaného tlumení vibrací přenášených mezi železničním kolem a kroužkem. Podstata vylepšení a odstranění tohoto nedostatku spočívá v tom, že zařízení sestává z tlumícího kroužku s proměnnou křivostí, mezi jehož konce je vložen rozpěrný element pro vyvolání osové tlakové síly mezi oběma konci kroužku. Při aplikaci osové tlakové síly od vloženého rozpěrného elementu se vnese do kroužku přídavný moment, který vyvolá dodatečné zdeformování kroužku s proměnnou křivostí, který má z výroby porušenou ovalitu, a tím jeho rovnoměrnější dosednutí do drážky kola.
    Description in EnglishUtility model entitled Vibration damping device for railway wheels is an improvement of utility model CZ 25021 U1 Damping ring with a variable curvature of the centre line, the shortcoming of which is that due to inaccuracies in the manufacture of the ring, its optimum theoretically designed ovality is not obtained, which leads to a reduction in the expected damping of vibrations transmitted between the railway wheel and the ring. The essence of the improvement and elimination of this deficiency is that the device consists of a damping ring with variable curvature, between the ends of which a spacer element is inserted to induce axial pressure force between the two ends of the ring. When an axial compressive force is applied from the inserted spacer, an additional force introduces a moment into the ring, which causes additional deformation of the variable curvature ring with uneven produced ovality, and thus its seating more evenly in the wheel groove.
    WorkplaceInstitute of Thermomechanics
    ContactMarie Kajprová, kajprova@it.cas.cz, Tel.: 266 053 154 ; Jana Lahovská, jaja@it.cas.cz, Tel.: 266 053 823
    Year of Publishing2023
    Electronic addresshttps://isdv.upv.cz/doc/FullFiles/UtilityModels/FullDocuments/FDUM0035/uv035735.pdf
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.