- Příklady a pravidla při osvojování dovednosti
Number of the records: 1  

Příklady a pravidla při osvojování dovednosti

  1. 1.
    SYSNO ASEP0444231
    Document TypeJ - Journal Article
    R&D Document TypeJournal Article
    Subsidiary JČlánek ve WOS
    TitlePříklady a pravidla při osvojování dovednosti
    TitleExamples and rules in mastering a skill
    Author(s) Beran, Ondřej (FLU-F) RID, ORCID
    Source TitleOrganon F. - : Veda - vydavatel'stvo SAV - ISSN 1335-0668
    Roč. 22, č. 1 (2015), s. 90-108
    Number of pages19 s.
    Publication formPrint - P
    Languagecze - Czech
    CountrySK - Slovakia
    Keywordsexamples ; extrapolation ; perspective ; rules ; situatedness
    Subject RIVAA - Philosophy ; Religion
    R&D ProjectsGA13-20785S GA ČR - Czech Science Foundation (CSF)
    Institutional supportFLU-F - RVO:67985955
    UT WOS000350078100007
    EID SCOPUS84928473952
    AnnotationWittgenstein popisuje proces ovládnutí pravidla (osvojení si dovednosti) jako mechanické vštípení si řady konkrétních příkladů (kroků), po němž člověk 'už ví, jak dál'. Tento dvojstupňový koncept učení (např. u Cavella) lze chápat jako sled i) časově omezené propedeutiky a ii) následné schopnosti extrapolovat pravidlo na neomezený obor příkladů (Chomskyho pojetí pravidla). Vztah mezi 'propedeutikou příkladů' a ovládnutým pravidlem je nicméně komplexnější. Odkazuji zde k tradici wittgensteinovské etiky (např. Winch), zdůrazňující opakovanou práci (reflexi) jedince s konkrétními příklady, která nikdy nekončí. Rovněž poukáži na empirickou evidenci (zvláště Ingold) toho, že podstatnou roli v procesech učení hraje učení nazpaměť a napodobování konkrétních předloh, k čemuž je nezbytná pozornost a pozorování. Kompetence se pak ukazuje jako fyzické vštípení a individuální zvládnutí takovéto omezené techniky, spíše než jako spočívající v první řadě ve schopnosti extrapolace a inovace.
    Description in EnglishWittgenstein describes the process of mastering a rule (adopting a skill) as implanting mechanically a number of specific examples (steps) after which one 'knows how to go on'. Such a two steps concept of learning (e.g. in Cavell) can be understood as the sequence of i) propedeutics limited in time and ii) the subsequent skill to extrapolate the rule in unlimited number of cases (Chomsky's account of rule). The relationship between the 'propedeutics of examples' and the mastered skill is, however, more complex. I will refer here to the Wittgensteinian ethics (e.g., Winch) emphasizing the individual's repeated work (reflection) on specific examples which never ends. I will also point to the empirical evidence (Ingold, in particular) that in the processes of learning an essential role is played by memorizing and copying of given (specific) models, where attention and observation is necessary. Competence is then a physical implantation and individual mastering of such a limited technique, rather than an ability to extrapolate and innovate foremost.
    WorkplaceInstitute of Philosophy
    ContactChlumská Simona, chlumska@flu.cas.cz ; Tichá Zuzana, asep@flu.cas.cz Tel: 221 183 360
    Year of Publishing2016
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.