Number of the records: 1
Příklady a pravidla při osvojování dovednosti
- 1.
SYSNO ASEP 0444231 Document Type J - Journal Article R&D Document Type Journal Article Subsidiary J Článek ve WOS Title Příklady a pravidla při osvojování dovednosti Title Examples and rules in mastering a skill Author(s) Beran, Ondřej (FLU-F) RID, ORCID Source Title Organon F. - : Veda - vydavatel'stvo SAV - ISSN 1335-0668
Roč. 22, č. 1 (2015), s. 90-108Number of pages 19 s. Publication form Print - P Language cze - Czech Country SK - Slovakia Keywords examples ; extrapolation ; perspective ; rules ; situatedness Subject RIV AA - Philosophy ; Religion R&D Projects GA13-20785S GA ČR - Czech Science Foundation (CSF) Institutional support FLU-F - RVO:67985955 UT WOS 000350078100007 EID SCOPUS 84928473952 Annotation Wittgenstein popisuje proces ovládnutí pravidla (osvojení si dovednosti) jako mechanické vštípení si řady konkrétních příkladů (kroků), po němž člověk 'už ví, jak dál'. Tento dvojstupňový koncept učení (např. u Cavella) lze chápat jako sled i) časově omezené propedeutiky a ii) následné schopnosti extrapolovat pravidlo na neomezený obor příkladů (Chomskyho pojetí pravidla). Vztah mezi 'propedeutikou příkladů' a ovládnutým pravidlem je nicméně komplexnější. Odkazuji zde k tradici wittgensteinovské etiky (např. Winch), zdůrazňující opakovanou práci (reflexi) jedince s konkrétními příklady, která nikdy nekončí. Rovněž poukáži na empirickou evidenci (zvláště Ingold) toho, že podstatnou roli v procesech učení hraje učení nazpaměť a napodobování konkrétních předloh, k čemuž je nezbytná pozornost a pozorování. Kompetence se pak ukazuje jako fyzické vštípení a individuální zvládnutí takovéto omezené techniky, spíše než jako spočívající v první řadě ve schopnosti extrapolace a inovace. Description in English Wittgenstein describes the process of mastering a rule (adopting a skill) as implanting mechanically a number of specific examples (steps) after which one 'knows how to go on'. Such a two steps concept of learning (e.g. in Cavell) can be understood as the sequence of i) propedeutics limited in time and ii) the subsequent skill to extrapolate the rule in unlimited number of cases (Chomsky's account of rule). The relationship between the 'propedeutics of examples' and the mastered skill is, however, more complex. I will refer here to the Wittgensteinian ethics (e.g., Winch) emphasizing the individual's repeated work (reflection) on specific examples which never ends. I will also point to the empirical evidence (Ingold, in particular) that in the processes of learning an essential role is played by memorizing and copying of given (specific) models, where attention and observation is necessary. Competence is then a physical implantation and individual mastering of such a limited technique, rather than an ability to extrapolate and innovate foremost. Workplace Institute of Philosophy Contact Chlumská Simona, chlumska@flu.cas.cz ; Tichá Zuzana, asep@flu.cas.cz Tel: 221 183 360 Year of Publishing 2016
Number of the records: 1