Number of the records: 1  

Dějiny divadla jako návrh ozdravné změny paradigmatu

  1. 1.
    SYSNO ASEP0601644
    Document TypeJ - Journal Article
    R&D Document TypeJournal Article
    Subsidiary JČlánek ve SCOPUS
    TitleDějiny divadla jako návrh ozdravné změny paradigmatu
    TitleThe history of theatre as a plan for a regenerative paradigm shift
    Author(s) Janoušek, Pavel (UCL-M) RID, SAI, ORCID
    Source TitleČeská literatura. - : Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i. - ISSN 0009-0468
    Roč. 72, č. 5 (2024), s. 598-612
    Number of pages15 s.
    Publication formPrint - P
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordstheatre ; theatre history ; theatre studies ; change in the theatre history paradigm ; theatre as art and entertainment
    OECD categoryPerforming arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
    Method of publishingOpen access
    Institutional supportUCL-M - RVO:68378068
    EID SCOPUS85210417445
    DOI https://doi.org/10.51305/cl.2024.05.04
    AnnotationRecenze českého překladu publikace Dějiny divadla - Úvod (2022) charakterizuje a analyzuje požadavek na proměnu paradigmatu interpretujícího minulost divadla tak, jak ji navrhuje Andreas Kotte. Autor recenze vnímá Kotteho „úvod“ jako výraz trendu, který formuje současné myšlení o předmětu bádání, a snaží se pojmenovat axiologii, logiku a meze Kotteho přístupu, jakož i způsob jeho argumentace. Smyslem úvahy je rozkrýt obecnější přínos, ale i možné slabiny probíhající transformace názorů na společenskou a historickou roli divadla, tedy divadelní produkce a tvorby.
    Description in EnglishThe review of the Czech translation of the publication History of Theatre — Introduction (2022) characterizes and analyses the demand for a transformation of the theatrehistorical paradigm as proposed by Andreas Kotte. The author of the review perceives Kotte’s “introduction” as an expression of a trend shaping contemporary thinking about theatre, and therefore seeks to name the axiology, logic and limits of the argumentation Kotte works with, the inspirational power, but also the limitations of the theses he formulates. The purpose of the review is to expose, the inspiration but also the possible weaknesses of a more general transformation of views on the social role of theatre, theatre production and theatre operation.
    WorkplaceInstitute of Czech Literature
    ContactPavla Hartmanová, hartmanova@ucl.cas.cz ; Veronika Zemanová, zemanova@ucl.cas.cz, asep@ucl.cas.cz, Tel.: 222 828 135
    Year of Publishing2025
    Electronic addresshttps://kramerius.lib.cas.cz/uuid/uuid:4fdab743-4279-4f11-b95d-ea7da687da0e
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.