Number of the records: 1
The Turnarounds: identita vídeňských Čechů třetí a čtvrté generace a rakouská hudební interkultura
- 1.0556056 - EÚ 2023 RIV CZ cze J - Journal Article
Skořepová, Zita
The Turnarounds: identita vídeňských Čechů třetí a čtvrté generace a rakouská hudební interkultura.
[The Turnarounds: Identity of third- and fourth-generation Viennese Czechs and Austrian musical interculture.]
Český lid = Czech Ethnological Journal. Roč. 109, č. 1 (2022), s. 9-33. ISSN 0009-0794. E-ISSN 2570-9216
Institutional support: RVO:68378076
Keywords : Viennese Czechs * ethnomusicology * Comenius School Association * 3rd generation migrants * 4th generation migrants * music and minority * swing-rock revival
OECD category: Antropology, ethnology
Method of publishing: Open access
https://ceskylid.avcr.cz/cz/article/itm-2682178
Revivalovou hudební skupinu The Turnarounds lze považovat za jeden z výrazných projevů spektra hudebně tanečních aktivit v rámci současného českovídeňského terénu. Tato studie je hudebně antropologickým příspěvkem k otázkám identity třetí a čtvrté generace potomků migrantů. Přestože skupina opakovaně vystupovala na menšinových akcích, nevztahuje se svým repertoárem ani preferovaným druhem publika k české hudební subkultuře ve Vídni. Text odpovídá na otázky, zda a jakým způsobem se členové The Turnarounds vztahují k české identitě, vlastním, třeba i jen částečně českým kořenům, migrační zkušenosti svých předků a jejich aktivitě v krajanských spolcích. Na příkladu analýzy hudebních aktivit skupiny ukazuje souvislost subjektivního koncipování domova a pocitu přináležení vídeňských Čechů třetí a čtvrté generace se záměrem obracet se na většinové vídeňské publikum a situovat se na hudební scéně rakouské hudební interkultury.
The swing-rock revival band The Turnarounds can be considered one of the significant examples of the music and dance activities in the contemporary Czech Vienna field. This study is a music anthropology contribution about the identity of the third and fourth generations of the descendants of Czech migrants to Vienna. The study responds to the questions of whether and how The Turnarounds’ members refer to their Czech identity and to their own, (if partial) Czech roots, to their ancestors’ migration experience, and to their own (in)activity in the associations created by other members of this minority. Drawing from an analysis of the activities of The Turnarounds, the study shows the relationship between third- and fourth-generation Viennese Czechs’ sense of belonging, their subjective concept of their homeland, and their aim of targeting an audience in the majority society of Vienna and thereby situating themselves in Austria’s intercultural music scene.
Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0330574
File Download Size Commentary Version Access cl-2022-1-pages-9-33.pdf 1 4.7 MB Publisher’s postprint require
Number of the records: 1