Number of the records: 1  

Platy učitelů v roce 2023 a výhled: jízda z kopce

  1. 1.
    SYSNO ASEP0598391
    Document TypeV - Research Report
    R&D Document TypeO - Ostatní
    TitlePlaty učitelů v roce 2023 a výhled: jízda z kopce
    TitleTeacher salaries in 2023 and beyond: driving downhill
    Author(s) Münich, Daniel (NHU-N) RID, ORCID
    Smolka, Vladimír (NHU-N)
    Issue dataPraha: Národohospodářský ústav AV ČR, v. v. i., 2024
    ISBN978-80-7344-716-8
    SeriesStudie IDEA
    Series number4/2024
    Number of pages32 s.
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordsteachers’ salaries ; Czech Republic
    Subject RIVAH - Economics
    OECD categoryApplied Economics, Econometrics
    Institutional supportNHU-N - RVO:67985998
    AnnotationPro vývoj platů učitelů je určující vývoj veřejných vzdělávacích výdajů země, konkrétně podíl těchto výdajů na HDP. V Česku dosáhl historického maxima v roce 2021, což zhruba odpovídalo průměru zemí EU27 i OECD. Na základě známého vývoje, Střednědobých výhledů státního rozpočtu (SDV SR) a predikce vývoje české ekonomiky tento podíl v dalších letech klesal, poklesne v roce 2024 a velmi pravděpodobně i v letech 2025 a 2026. Stávající SDV SR totiž, kromě jiného, nezohledňuje nové zákonné zakotvení relativních platů učitelů na úrovni 130 % průměrných mezd v ekonomice. Pokud by se měl podíl školských výdajů na HDP v roce 2025 vrátit na průměr zemí EU27 roku 2021, musely by být výdaje o zhruba 40 mld. vyšší, než předpokládají aktuální rozpočtové výhledy na rok 2025, tedy o 15 %.
    Description in EnglishThe development of teachers’ salaries is determined by the development of a country’s public education expenditures, specifically, the share of GDP spent on education. In the Czech Republic, share of GDP on education reached a historical peak in 2021, roughly corresponding to the average of EU27 and OECD countries. Since then, analyses of developments, the Medium-Term State Budget Outlook and the forecast of the Czech economy show that this share has been declining, will decline in 2024, and very likely will continue to decline in 2025 and 2026. The current Medium-Term State Budget Outlook does not take into account the new statutory anchoring of relative teacher salaries at 130% of average wages in the economy. If the share of education spending in GDP in 2025 were to return to the average of EU27 countries in 2021, spending would need to be about 40 billion higher than the current outlook for 2025, i.e., 15%.
    WorkplaceEconomics Institute
    ContactTomáš Pavela, pavela@cerge-ei.cz, Tel.: 224 005 122
    Year of Publishing2025
    Electronic addresshttps://idea.cerge-ei.cz/files/IDEA_Studie_04_2024_Platy_ucitelu_0610.pdf
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.