Number of the records: 1  

Božská nahota. Sochy Venuše od počátku do dneška

  1. 1.
    SYSNO ASEP0572229
    Document TypeB - Monograph
    R&D Document TypeMonograph
    TitleBožská nahota. Sochy Venuše od počátku do dneška
    TitleDivine nakedness. Statues of Venus from the beginning up today
    Author(s) Bažant, Jan (FLU-F) ORCID, RID, SAI
    Issue dataPraha: Academia, 2023
    ISBN978-80-200-3311-6
    Number of pages372 s.
    Publication formPrint - P
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    KeywordsVenus ; statues ; art ; myth
    Subject RIVAB - History
    OECD categoryArts, Art history
    Institutional supportFLU-F - RVO:67985955
    AnnotationAfroditu, kterou Římané převzali jako Venuši, máme spojenou s „věčnou krásou“, její zobrazení jsou považována za vizualizaci „podstaty ženství“. Kniha Božská nahota. Sochy Venuše od počátku do dneška se zaměřuje na dramatické proměny v pojetí soch antické bohyně sexuality, jež byly důsledkem přehodnocení božstev, rituálů, nahoty, postavení žen a výtvarné kultury. Tak tomu bylo i v poantickém světě, který se k antickému Řecku a Římu a jeho výtvarnému umění znovu a znovu až do současnosti vrací, ale vždy z jiné pozice, s jiným cílem a s jinými výsledky. Zobrazení Afrodity/Venuše tak neustále oscilovalo mezi dvěma protikladnými póly: fascinující božskostí, jež je z principu nezobrazitelná, a ženskostí, atraktivní o to víc, čím více naopak odpovídá naší vizuální zkušenosti.
    Description in EnglishAphrodite, which the Romans took over as Venus, is associated with “eternal beauty”, her depictions are considered to visualise the “essence of femininity”. The book Divine Nudity. Statues of Venus from the Beginning to the Present focuses on the dramatic changes in the conception of statues of the ancient goddess of sexuality that resulted from the rethinking of deities, rituals, nudity, the status of women, and artistic culture. This has also been the case in the poetic world, which has repeatedly returned to ancient Greece and Rome and their visual arts up to the present day, but always from a different position, with another aim and other results. The representation of Aphrodite/Venus has thus constantly oscillated between two opposing poles: a fascinating divinity that is fundamentally unrepresentable and a femininity that is all the more attractive, the more it corresponds to our visual experience.
    WorkplaceInstitute of Philosophy
    ContactChlumská Simona, chlumska@flu.cas.cz ; Tichá Zuzana, asep@flu.cas.cz Tel: 221 183 360
    Year of Publishing2024
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.