Number of the records: 1
Božská nahota. Sochy Venuše od počátku do dneška
- 1.
SYSNO ASEP 0572229 Document Type B - Monograph R&D Document Type Monograph Title Božská nahota. Sochy Venuše od počátku do dneška Title Divine nakedness. Statues of Venus from the beginning up today Author(s) Bažant, Jan (FLU-F) ORCID, RID, SAI Issue data Praha: Academia, 2023 ISBN 978-80-200-3311-6 Number of pages 372 s. Publication form Print - P Language cze - Czech Country CZ - Czech Republic Keywords Venus ; statues ; art ; myth Subject RIV AB - History OECD category Arts, Art history Institutional support FLU-F - RVO:67985955 Annotation Afroditu, kterou Římané převzali jako Venuši, máme spojenou s „věčnou krásou“, její zobrazení jsou považována za vizualizaci „podstaty ženství“. Kniha Božská nahota. Sochy Venuše od počátku do dneška se zaměřuje na dramatické proměny v pojetí soch antické bohyně sexuality, jež byly důsledkem přehodnocení božstev, rituálů, nahoty, postavení žen a výtvarné kultury. Tak tomu bylo i v poantickém světě, který se k antickému Řecku a Římu a jeho výtvarnému umění znovu a znovu až do současnosti vrací, ale vždy z jiné pozice, s jiným cílem a s jinými výsledky. Zobrazení Afrodity/Venuše tak neustále oscilovalo mezi dvěma protikladnými póly: fascinující božskostí, jež je z principu nezobrazitelná, a ženskostí, atraktivní o to víc, čím více naopak odpovídá naší vizuální zkušenosti. Description in English Aphrodite, which the Romans took over as Venus, is associated with “eternal beauty”, her depictions are considered to visualise the “essence of femininity”. The book Divine Nudity. Statues of Venus from the Beginning to the Present focuses on the dramatic changes in the conception of statues of the ancient goddess of sexuality that resulted from the rethinking of deities, rituals, nudity, the status of women, and artistic culture. This has also been the case in the poetic world, which has repeatedly returned to ancient Greece and Rome and their visual arts up to the present day, but always from a different position, with another aim and other results. The representation of Aphrodite/Venus has thus constantly oscillated between two opposing poles: a fascinating divinity that is fundamentally unrepresentable and a femininity that is all the more attractive, the more it corresponds to our visual experience. Workplace Institute of Philosophy Contact Chlumská Simona, chlumska@flu.cas.cz ; Tichá Zuzana, asep@flu.cas.cz Tel: 221 183 360 Year of Publishing 2024
Number of the records: 1