Number of the records: 1  

Když čínsky, tak hezky – minimoduly a prozodická transkripce CHIPROT

  1. 1.
    0552128 - OÚ 2022 RIV CZ cze J - Journal Article
    Třísková, Hana
    Když čínsky, tak hezky – minimoduly a prozodická transkripce CHIPROT.
    [Speaking Mandarin in a hǎotīng way. Didactic methods – minimodules and the prosodic transcription CHIPROT.]
    Nový Orient. Roč. 75, č. 2 (2020), s. 56-68. ISSN 0029-5302
    Institutional support: RVO:68378009
    Keywords : Chinese * Mandarin * phonetics * pronunciation * teaching methods
    OECD category: Linguistics
    Method of publishing: Metadata only

    Prozodické rysy (tj. suprasegmentálná rysy souvislé řeči, jako jsou přízvuk, intonace, frázování atd.) jsou nepostradatelnými složkami lidské řeči. V mluvené komunikaci hrají zcela zásadní roli. Avšak v procesu výuky cizích jazyků bývá těmto rysům věnována jen malá či žádná pozornost. Studenti se musí obvykle spolehnout na imitování a samostudium. Čínština je tónový jazyk s komplikovanými interferencemi mezi lexikálními tóny na jedné straně, a přízvukem, intonací atd. na straně druhé. Autorka představuje dvě didaktické metody, které nabízejí teoreticky fundované nástroje pro výuku prozodie hovorové čínštiny. První se nazývá „minimoduly“. Tyto kratičké, 2-3slabičné sekvence pomáhají nacvičovat frekventované kolokace slov včetně jejich odpovídající rytmické struktury. Druhá metoda je prozodická transkripce CHIPROT, založená na čínském latinkovém přepisu pinyin. Vyznačuje stupeň prominence jednotlivých slabik a frázování. Pomáhá studentům, aby dosáhli plynulosti a přirozenosti projevu a přiblížili se řečovému rytmu rodilých mluvčích. CHIPROT je poprvé systematicky použit v učebnici „Mluvte čínsky hezky: prozodie hovorové čínštiny.“ Academia 2021.

    Prosodic features (i.e. suprasegmental features of connected speech such as stress, intonation, phrasing etc.) are indispensible components of speech, playing a fundamental role in spoken language communication. However, little attention is usually devoted to prosody in the process of second language teaching/learning. The learners mostly have to rely upon imitation and self-study. Mandarin Chinese is a tonal language with a rather complicated interplay between lexical tones on the one hand, and stress, intonation and other prosodic features on the other. The author introduces two didactic methods offering qualified and research-based instruments for teaching prosody of colloquial Mandarin. The first one is called “the minimodules” (phonetic chunks). These short, 2-3 syllabic strings help to exercise high-frequency collocations of words with proper rhythmic structure. The second method is CHInese PROsodic Transcription (CHIPROT) based on Hanyu Pinyin latinization system. It marks the degree of phonetic prominence of particular syllables, as well as phrasing. It helps students to achieve fluency, naturalness and native-like rhythm of utterances. CHIPROT is for the first time systematically used in the textbook “Mluvte čínsky hezky: prozodie hovorové čínštiny“ (Speak Mandarin in a ‘haoting’ way: prosody of colloquial Mandarin). Academia 2021.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0329123

     
    FileDownloadSizeCommentaryVersionAccess
    NO 2020_02-Třísková-CHIPROT a minimoduly.pdf4503.2 KBPublisher’s postprintrequire
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.