Number of the records: 1
Teorie kulturní mezery. Sociální věda a její publikum v díle Thorsteina Veblena a Williama F. Ogburna
- 1.
SYSNO ASEP 0484521 Document Type J - Journal Article R&D Document Type Journal Article Subsidiary J Článek ve SCOPUS Title Teorie kulturní mezery. Sociální věda a její publikum v díle Thorsteina Veblena a Williama F. Ogburna Title The Theory of Cultural Lag. Social Science and Its Audience in the Works of Thorstein Veblen and William F. Ogburn Author(s) Balon, Jan (FLU-F) ORCID, RID, SAI Source Title Teorie vědy : Theory of science. - : Filosofický ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 1210-0250
Roč. 39, č. 1 (2017), s. 57-81Number of pages 25 s. Publication form Print - P Language cze - Czech Country CZ - Czech Republic Keywords cultural lag ; social science ; audience ; literary technology ; William F. Ogburn ; Thorstein Veblen Subject RIV AA - Philosophy ; Religion OECD category Philosophy, History and Philosophy of science and technology Institutional support FLU-F - RVO:67985955 EID SCOPUS 85046407569 Annotation Článek se zaměřuje na teorie kulturní mezery, jenž ve svém díle rozpracovali Torstein Veblen a William F. Ogburn. Sleduje přitom zejména dva motivy: jak se v přístupech těchto autorů tematizuje vztah sociální vědy a jejího publika a jak je argument mezery využit k prosazování specifického pojetí “účelu” sociální vědy. Je zde předvedeno, jak se ve dvou různých stylech psaní a ve dvou různých argumentačních strategiích v podstatě identická teorie promoměňuje a současně zužitkovává k prosazení distinktivního (kritického a instrumentálního) pojetí socialní vědy. Veblenův klíčový motiv “sebe konfrontace” společnosti je srovnán s Ogburnovým motivem “využitelnosti” vědění ve vztahu k úvahám o literarních technologiích vědy. Description in English The article analyses the theories of cultural lag elaborated by Thorstein Veblen and William F. Ogburn. In particular, it pursues two motives: how the relation between social science and its audience had been implied in their respective approaches, and how the “lag” argument had been employed in their view of the “purpose” of social science. It is demonstrated here that the essentially identical theory had been transformed in their “argumentative strategies” and “styles of writing” to fit their distinctive (critical and instrumental) concepts of social science. Veblen’s key motif of “self-confrontation” of society is contrasted with Ogburn’s motif of “applicability” of knowledge with regard to reflections on literary technologies of science. Workplace Institute of Philosophy Contact Chlumská Simona, chlumska@flu.cas.cz ; Tichá Zuzana, asep@flu.cas.cz Tel: 221 183 360 Year of Publishing 2018
Number of the records: 1