Number of the records: 1  

Teorie kulturní mezery. Sociální věda a její publikum v díle Thorsteina Veblena a Williama F. Ogburna

  1. 1.
    SYSNO ASEP0484521
    Document TypeJ - Journal Article
    R&D Document TypeJournal Article
    Subsidiary JČlánek ve SCOPUS
    TitleTeorie kulturní mezery. Sociální věda a její publikum v díle Thorsteina Veblena a Williama F. Ogburna
    TitleThe Theory of Cultural Lag. Social Science and Its Audience in the Works of Thorstein Veblen and William F. Ogburn
    Author(s) Balon, Jan (FLU-F) ORCID, RID, SAI
    Source TitleTeorie vědy : Theory of science. - : Filosofický ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 1210-0250
    Roč. 39, č. 1 (2017), s. 57-81
    Number of pages25 s.
    Publication formPrint - P
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordscultural lag ; social science ; audience ; literary technology ; William F. Ogburn ; Thorstein Veblen
    Subject RIVAA - Philosophy ; Religion
    OECD categoryPhilosophy, History and Philosophy of science and technology
    Institutional supportFLU-F - RVO:67985955
    EID SCOPUS85046407569
    AnnotationČlánek se zaměřuje na teorie kulturní mezery, jenž ve svém díle rozpracovali Torstein Veblen a William F. Ogburn. Sleduje přitom zejména dva motivy: jak se v přístupech těchto autorů tematizuje vztah sociální vědy a jejího publika a jak je argument mezery využit k prosazování specifického pojetí “účelu” sociální vědy. Je zde předvedeno, jak se ve dvou různých stylech psaní a ve dvou různých argumentačních strategiích v podstatě identická teorie promoměňuje a současně zužitkovává k prosazení distinktivního (kritického a instrumentálního) pojetí socialní vědy. Veblenův klíčový motiv “sebe konfrontace” společnosti je srovnán s Ogburnovým motivem “využitelnosti” vědění ve vztahu k úvahám o literarních technologiích vědy.
    Description in EnglishThe article analyses the theories of cultural lag elaborated by Thorstein Veblen and William F. Ogburn. In particular, it pursues two motives: how the relation between social science and its audience had been implied in their respective approaches, and how the “lag” argument had been employed in their view of the “purpose” of social science. It is demonstrated here that the essentially identical theory had been transformed in their “argumentative strategies” and “styles of writing” to fit their distinctive (critical and instrumental) concepts of social science. Veblen’s key motif of “self-confrontation” of society is contrasted with Ogburn’s motif of “applicability” of knowledge with regard to reflections on literary technologies of science.
    WorkplaceInstitute of Philosophy
    ContactChlumská Simona, chlumska@flu.cas.cz ; Tichá Zuzana, asep@flu.cas.cz Tel: 221 183 360
    Year of Publishing2018
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.