Number of the records: 1  

Jak psát dějiny velkých měst?

  1. 1.
    0468162 - HÚ 2017 RIV CZ cze M - Monography Chapter
    Chodějovská, Eva
    Staré mapy a plány jako pramen pro dějiny měst v České republice?
    [Old Maps and Town Plans as Sources for Urban History in the Czech Republic?]
    Jak psát dějiny velkých měst? Brno: Archiv města Brna, 2016 - (Červená, R.; Dvořák, T.; Vyskočil, A.), s. 371-391. ISBN 978-80-7286-296-2
    R&D Projects: GA ČR(CZ) GBP410/12/G113
    Institutional support: RVO:67985963
    Keywords : Urban history * old maps * historical cartographical sources * digital technologies in humanities * Historic Towns Atlas
    Subject RIV: AB - History

    Tato kapitola se soustředí na roli map v historii měst. Při studiu měst a velkoměst mohou být mapy jak zdroje tak výstupy historikovy práce. Studie na jedné straně shrnuje využití historických kartografických pramenů v urbánních dějinách v České republice a na druhé straně produkci rekonstrukčních (tematických - historických) map. V této studii je poprvé v češtině shrnut projekt Historický atlas měst (historie a cíle tohoto mezinárodního projektu zabývajícího se urbánními dějinami a topografií v evropské srovnávací perspektivě) jako nejvýstižnějšího příkladu aplikace map ve studiu dějin měst.

    This chapter concentrates on the role of maps in urban history. When studying a town or a city, maps can be both, sources and outputs of historians´ work. The paper, on one hand, sums up usage of historic cartographical sources in urban history in the Czech republic and on the other, production of reconstructional (thematic - historic) maps. Being the most illustrative example of application of maps in urban studies, the project Historic Towns Atlas - the history and goals of this international project dealing with urban studies and topography in European comparative perspective - is summarized for the first time in Czech in the present paper.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0266020

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.