Number of the records: 1  

Politika a každodennost na českých vysokých školách. Etnografické pohledy na vzdělávání a výzkum

  1. 1.
    SYSNO ASEP0436852
    Document TypeB - Monograph
    R&D Document TypeMonograph
    TitlePolitika a každodennost na českých vysokých školách. Etnografické pohledy na vzdělávání a výzkum
    TitlePolitics and everyday life in Czech universities: Ethnographic perspectives on teaching, learning and research
    Author(s) Dvořáčková, J. (CZ)
    Pabian, P. (CZ)
    Smith, Simon (SOU-Z)
    Stöckelová, Tereza (SOU-Z) RID, ORCID, SAI
    Šima, K. (CZ)
    Virtová, Tereza (SOU-Z)
    Issue dataPraha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2014
    ISBN978-80-7419-171-8
    Number of pages267 s.
    Number of copy440
    Publication formPrint - P
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordshigher education ; teaching and learning ; research
    Subject RIVAO - Sociology, Demography
    Institutional supportSOU-Z - RVO:68378025
    AnnotationKolektivní monografie shrnuje pro široké akademické publikum hlavní zjištění etnografického výzkumu uskutečněného v letech 2011-2012 na pěti katedrách českých vysokých škol. Kniha nabízí popis a analýzu praktik vzdělávání a re/produkce vědění na zkoumaných katedrách, poprvé v českém kontextu na základě pozorování. Kniha současně přináší významné revize teorií masifikace (např. zjištění, že klíčové charakteristiky vzdělávací konfigurace ve vysokém školství nesouvisí s masifikací přístupu k vysokoškolskému studiu) i akademického kapitalismu (např. že tlaky na flexibilitu a mobilitu akademických drah koexistují s rostoucími tlaky na stabilitu).
    Description in EnglishThis publication is the result of a three-year, team-based, ethnographic study of academic and student life in Czech higher education. Five case studies were chosen to reflect a diversity of situations, including elite and peripheral positions, metropolitan and regional locations, public and private legal status, humanities, applied social science, technical and natural science subjects, professional and academic curricula and basic and applied research. Although we collected several types of data (e.g. semi-structured interviews, documents), the bulk of our ‘evidence’ – and the main empirical value of our study – comes from participant observation of the everyday academic life of these ‘communities’.
    WorkplaceInstitute of Sociology
    ContactEva Nechvátalová, eva.nechvatalova@soc.cas.cz, Tel.: 222 220 924 / linka 351
    Year of Publishing2015
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.