Number of the records: 1
Politika a každodennost na českých vysokých školách. Etnografické pohledy na vzdělávání a výzkum
- 1.
SYSNO ASEP 0436852 Document Type B - Monograph R&D Document Type Monograph Title Politika a každodennost na českých vysokých školách. Etnografické pohledy na vzdělávání a výzkum Title Politics and everyday life in Czech universities: Ethnographic perspectives on teaching, learning and research Author(s) Dvořáčková, J. (CZ)
Pabian, P. (CZ)
Smith, Simon (SOU-Z)
Stöckelová, Tereza (SOU-Z) RID, ORCID, SAI
Šima, K. (CZ)
Virtová, Tereza (SOU-Z)Issue data Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2014 ISBN 978-80-7419-171-8 Number of pages 267 s. Number of copy 440 Publication form Print - P Language cze - Czech Country CZ - Czech Republic Keywords higher education ; teaching and learning ; research Subject RIV AO - Sociology, Demography Institutional support SOU-Z - RVO:68378025 Annotation Kolektivní monografie shrnuje pro široké akademické publikum hlavní zjištění etnografického výzkumu uskutečněného v letech 2011-2012 na pěti katedrách českých vysokých škol. Kniha nabízí popis a analýzu praktik vzdělávání a re/produkce vědění na zkoumaných katedrách, poprvé v českém kontextu na základě pozorování. Kniha současně přináší významné revize teorií masifikace (např. zjištění, že klíčové charakteristiky vzdělávací konfigurace ve vysokém školství nesouvisí s masifikací přístupu k vysokoškolskému studiu) i akademického kapitalismu (např. že tlaky na flexibilitu a mobilitu akademických drah koexistují s rostoucími tlaky na stabilitu). Description in English This publication is the result of a three-year, team-based, ethnographic study of academic and student life in Czech higher education. Five case studies were chosen to reflect a diversity of situations, including elite and peripheral positions, metropolitan and regional locations, public and private legal status, humanities, applied social science, technical and natural science subjects, professional and academic curricula and basic and applied research. Although we collected several types of data (e.g. semi-structured interviews, documents), the bulk of our ‘evidence’ – and the main empirical value of our study – comes from participant observation of the everyday academic life of these ‘communities’. Workplace Institute of Sociology Contact Eva Nechvátalová, eva.nechvatalova@soc.cas.cz, Tel.: 222 220 924 / linka 351 Year of Publishing 2015
Number of the records: 1