Number of the records: 1
Bassani – Brentner – Villicus: hudební repertoár dvou rukopisných sborníků z piaristického kláštera v Podolínci
- 1.
SYSNO ASEP 0386551 Document Type J - Journal Article R&D Document Type Journal Article Subsidiary J Ostatní články Title Bassani – Brentner – Villicus: hudební repertoár dvou rukopisných sborníků z piaristického kláštera v Podolínci Title Bassani – Brentner – Villicus: the Musical Repertoire of Two Manuscript Collections from the Piarist Monastery in Podolínec Author(s) Kapsa, Václav (UEF-S) RID, SAI, ORCID Source Title Musicologica Slovaca - ISSN 1338-2594
3 /29/, č. 2 (2012), s. 195-215Number of pages 21 s. Language cze - Czech Country SK - Slovakia Keywords baroque music ; solo motet ; arias ; cantatas ; musical sources ; Jan Josef Ignác Brentner ; Giovanni Battista Bassani Subject RIV AL - Art, Architecture, Cultural Heritage R&D Projects GPP409/12/P953 GA ČR - Czech Science Foundation (CSF) MEB0810155 GA MŠMT - Ministry of Education, Youth and Sports (MEYS) Annotation Předmětem studie jsou dva sborníky anonymních sólových motet a chrámových árií dochované v hudební sbírce piaristického kláštera v Podolínci pod signaturami H-669 a H-1001. V obou případech se dochovala pouze část hlasových knih a autorství skladeb bylo identifikováno jen ojediněle. Autor na základě vlastního předchozího výzkumu i nových komparací zpřesňuje atribuci skladeb: první sborník sestává převážně z děl J. J. I. Brentnera a obsahuje mimo jiné opis tištěné sbírky Hymnodia divina op. 3 (Praha 1718/19). Tři stylové vrstvy obsažené v druhém sborníku a reprezentované sólovými motety italského původu (G. B. Bassani, F. A. Bonporti, Anonym), opisem sbírky árií B. Villicuse a přetextovanou árií N. Picciniho poskytly materiál k úvahám o možných směrech dalšího zkoumání stylového vývoje na poli sólového moteta ve střední Evropě první třetiny 18. století. Description in English The article is concerned with two manuscripts containing anonymous solo motets and sacred arias preserved in the musical collection of the Piarist monastery in Podolínec under the shelfmarks H-669 and H-1001. In both instances only some partbooks are extant and the composers were identified only exceptionally. On the basis of his preceding research and new comparison, the present author makes the attribution of works more precise: the first collection is compiled mainly from works by J. J. I. Brentner and includes, among other things, a transcription of the printed collection Hymnodia divina op. 3 (Prag 1718/19). Three style layers included in the second collection and represented by solo motets of Italian origin (G. B. Bassani, F. A. Bonporti, Anonym), a transcription of a collection of arias by B. Villicus, and an aria (with new Latin text) by N. Piccini, provide material for reflection on the possible directions of further research into style evolution in the solo motet in central Europe in the first third of the 18th century. Workplace Institute of Ethnology Contact Veronika Novotná, novotna@eu.cas.cz, Tel.: 532 290 277 Year of Publishing 2013
Number of the records: 1