Number of the records: 1  

Z druhé strany Atlantiku. Witold Gombrowicz a jeho dialog s (polskou) kulturou

  1. 1.
    SYSNO ASEP0382118
    Document TypeC - Proceedings Paper (int. conf.)
    R&D Document TypeThe record was not marked in the RIV
    TitleZ druhé strany Atlantiku. Witold Gombrowicz a jeho dialog s (polskou) kulturou
    TitleFrom the other side of the Atlantic: Witold Gombrowicz in Argentina and his dialogue with the (Polish) culture
    Author(s) Kanda, Roman (UCL-M) RID, ORCID, SAI
    Source TitleCizinec — vyhnanec — přistěhovalec. Sborník příspěvků z mezinárodního sympozia Umění a kultury střední Evropy 2011. - Olomouc : Univerzita Palackého, 2012 / Zemanová Z. ; Pořízková L. - ISBN 978-80-244-3032-4
    Pagess. 289-293
    Number of pages5 s.
    Publication formPrint - P
    ActionUmění a kultury střední Evropy
    Event date15.03.2011-17.03.2011
    VEvent locationOlomouc
    CountryCZ - Czech Republic
    Event typeEUR
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordsculture ; Polish literature ; exile ; individuality
    Subject RIVAJ - Letters, Mass-media, Audiovision
    Institutional supportUCL-M - RVO:68378068
    AnnotationPro literární dílo Witolda Gombrowicze je charakteristická tematicko-motivická soudržnost a myšlenková soustředěnost. Celým jeho dílem proniká linie sporu mezi tvůrčí osobností (tvůrčím „já“) a omezující formou kultury (kulturním „my“), nejviditelněji především v jeho Denících (psány mezi 1953 a 1967, resp. 1969). Gombrowiczův radikální antikulturalismus, doprovázená mnoha skandály a provokacemi, je třeba vnímat jako důslednou obranu tvůrčí svobody, jeho subjektivity. Nicméně představuje rovněž alternativní pohled na kulturu odhalující její skryté aspekty (nezralost, šaškovský smích, mladost) jako specifické hodnoty.
    Description in EnglishFor the literary work of the Polish writer Witold Gombrowicz (1904–1969), distinct thematical-motivic coherence and compactness of thinking is characteristic. A conflict between creative individuality (creative „self “) and limiting form of culture (cultural „us“) is among the lines that permeate all his work, and especially his Diaries (written between 1953 and 1967, or rather 1969) most visibly. Gombrowicz’s radical anti-culturalism, accompanied with numerous scandals and provocations, must be seen as a consistent defence of his creative freedom, his subjectivity. Nevertheless, it also represents an alternative view of culture, revealing its so far hidden aspects (immatureness, clownish laughter, youth) as distinctive values.
    WorkplaceInstitute of Czech Literature
    ContactPavla Hartmanová, hartmanova@ucl.cas.cz ; Veronika Zemanová, zemanova@ucl.cas.cz, asep@ucl.cas.cz, Tel.: 222 828 135
    Year of Publishing2013
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.