Number of the records: 1
Školní úspěšnost a její (re)produkce na základní škole
- 1.
SYSNO ASEP 0369852 Document Type J - Journal Article R&D Document Type Journal Article Subsidiary J Článek ve WOS Title Školní úspěšnost a její (re)produkce na základní škole Title Academic Success and the Intergenerational Reproduction of Academic Performance at Basic School Author(s) Vojtíšková, Kateřina (SOU-Z) RID, ORCID Source Title Sociologický časopis / Czech Sociological Review. - : Sociologický ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 0038-0288
Roč. 47, č. 5 (2011), s. 911-935Number of pages 25 s. Publication form www - www Language cze - Czech Country CZ - Czech Republic Keywords school ethnography ; social categorisation ; school success/failure Subject RIV AM - Education R&D Projects 2D06014 GA MŠMT - Ministry of Education, Youth and Sports (MEYS) CEZ AV0Z70280505 - SOU-Z (2005-2011) UT WOS 000297718500002 Annotation Text přináší dílčí výsledky etnografického výzkumu dvou tříd pražských základních škol v osmém a devátém roce školní docházky. Kategorie školní úspěšnosti je uchopena jako kategorie, kterou je třeba vysvětlit, ukázat jak je produkována, naplňována významy v každodenní praxi hodnocení žáků. Hodnocení běžně chápané jako odraz kombinace studijních předpokladů a píle na straně žáka/žákyně, úzce souvisí také s chováním ve škole, jeho/jejím postojem ke školní disciplíně, vzdělání a autoritám. Školní neúspěšnost jako výraz určitého nedostatku nositele nese morální dopad, znamená stigmatizaci. Ta je legitimizována tím, že je školní neúspěch považován spíš za výsledek voleného, svobodného chování dospívajícího žáka/žákyně a jeho/jejího nezájmu, nedostatku vynaložené snahy, a tak v podstatě nezávislý na (vrozené) inteligenci nebo (daném) rodinném zázemí. Rodinné zázemí a dostupné kulturní zdroje přitom hrají důležitou úlohu. Description in English The article presents the results of an ethnographic study focusing on eighth- and ninth-year students at two basic schools in Prague. The author conceives academic success and failure as categories that need to be explained; it is necessary to demonstrate how they are produced and ascribed with meaning in the everyday practice of student evaluation. Student evaluations are generally based on a combined assessment of a student’s aptitude and diligence, and they also reflect a student’s conduct at school conduct and attitude towards school discipline, education, and authority. Academic failure signaling some kind of shortcoming of the recipient of an evaluation has a moral connotation and stigmatising effect. This is legitimised by the presumption that it is the student’s own degree of interest and effort that determine success or failure at school. Yet it is shown that a student’s family background and available cultural resources play an important role in academic performance. Workplace Institute of Sociology Contact Eva Nechvátalová, eva.nechvatalova@soc.cas.cz, Tel.: 222 220 924 / linka 351 Year of Publishing 2012
Number of the records: 1