Number of the records: 1  

Prostředky řízení proudění ve službě pro zvýšení výkonů větroňů , (Open) Cirrus 17,74 m

  1. 1.
    0367402 - ÚT 2012 CZ cze N - Newspaper Article
    Popelka, Lukáš - Horáček, M. - Hynek, L.
    Prostředky řízení proudění ve službě pro zvýšení výkonů větroňů , (Open) Cirrus 17,74 m.
    [Flow Control Devices for Sailplane Performance Improvement, (Open) Cirrus 17,74 m.]
    AeroHobby. Roč. 8, č. 3 (2011), s. 34-37. ISSN 1214-4975
    R&D Projects: GA MŠMT(CZ) 1M06031; GA ČR GA101/08/1112
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z20760514
    Keywords : airfoil * wing-fuselage interaction * separation suppression
    Subject RIV: JU - Aeronautics, Aerodynamics, Aircrafts

    Článek popisuje matematické modelování profilů křídla a celého křídla, s pozorností na místní odtržení mezní vrstvy. Z výsledku rozboru byl pro letové měření určen kořen křídla. Pomocí zviditelnění vláken zde bylo identifikováno odtržení a stejnou metodou potvrzeno jeho potlačení využitím vírových generátorů. Analýza dalšího potenciálu snížení součinitele odporu byla podpořena úvodním měřením v aerodynamickém tunelu.

    Article describes CFD on airfoil and wing with particular interest on separation bubble. Based on sailplane analysis, wing root area was selected for in-flight testing. Using tuft flow visualization, separated flow was identified and its suppression confirmed while vortex generators installed upstream. Analysis of further potential of drag coefficient was supported by initial measurement in wind-tunnel.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0202107

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.