Number of the records: 1  

Měření jazykového porozumění u dětí v reálném čase sledováním očních pohybů

  1. 1.
    SYSNO ASEP0333413
    Document TypeJ - Journal Article
    R&D Document TypeJournal Article
    Subsidiary JČlánek ve WOS
    TitleMěření jazykového porozumění u dětí v reálném čase sledováním očních pohybů
    TitleMeasuring language comprehension in children using on-line preferential looking
    Author(s) Smolík, Filip (PSU-E) RID, ORCID, SAI
    Lukavský, Jiří (PSU-E) RID, ORCID, SAI
    Number of authors2
    Source TitleČeskoslovenská psychologie. - : Psychologický ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 0009-062X
    Roč. 53, č. 5 (2009), s. 480-491
    Number of pages11 s.
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordsword order ; language acquisition ; preferential looking
    Subject RIVAN - Psychology
    R&D ProjectsKJB700250801 GA AV ČR - Academy of Sciences of the Czech Republic (AV ČR)
    CEZAV0Z70250504 - PSU-E (2005-2011)
    UT WOS000272056900006
    AnnotationCílem studie bylo prozkoumat zpracování pádových a slovosledných vodítek u tříletých a pětiletých dětí pomocí metody vizuální preference v reálném čase. Děti poslouchaly jednoduché tranzitivní věty, které začínaly buď podmětem nebo předmětem, a zároveň sledovaly dvojici obrázků. Jeden z obrázků odpovídal slyšené větě, druhý zobrazoval stejnou akci, při které ale byly role aktérů prohozené. U tříletých dětí analýza dat ukázala nevýznamnou preferenci pro cílový obrázek během prezentace posledního slova. V žádném ze sledovaných intervalů věty nebyl zjištěn statisticky významný vliv experimentální podmínky. U pětiletých dětí byla nalezena významná preference pro cílový obrázek. Nepřítomnost statisticky významného vlivu experimentální podmínky naznačuje, že pětileté děti nemají výraznější problémy s porozuměním větám, které mají převrácený slovosled. Předkládaná studie popisuje první zkušenosti s danou experimentální metodou a popisuje možnosti její implementace.
    Description in EnglishAn on-line preferential looking study investigated the processing of word order and case forms in 3-year-old and 5-year-old Czech children. Children listened to simple transitive sentences with subject-initial or object-initial word order while watching two pictures. One picture corresponded to the sentence presented, the other picture showed the same participants involved in the same action but in reversed agent/patient roles. In 3-year-olds, we found a nonsignificant preference for the target picture during the presentation of the sentence-final word, and there was no significant effect of the experimental condition. In 5-year-olds there was a significant preference for target pictures. The absence of significant effect of the experimental condition suggests that 5-year-old children have no detectable problems in understanding sentences with reversed word order. The study reports first experiences with the method and suggestions for its implementation.
    WorkplaceInstitute of Psychology
    ContactŠtěpánka Halamová, Halamova@praha.psu.cas.cz, Tel.: 222 222 096
    Year of Publishing2010
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.