Number of the records: 1
Měření jazykového porozumění u dětí v reálném čase sledováním očních pohybů
- 1.
SYSNO ASEP 0333413 Document Type J - Journal Article R&D Document Type Journal Article Subsidiary J Článek ve WOS Title Měření jazykového porozumění u dětí v reálném čase sledováním očních pohybů Title Measuring language comprehension in children using on-line preferential looking Author(s) Smolík, Filip (PSU-E) RID, ORCID, SAI
Lukavský, Jiří (PSU-E) RID, ORCID, SAINumber of authors 2 Source Title Československá psychologie. - : Psychologický ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 0009-062X
Roč. 53, č. 5 (2009), s. 480-491Number of pages 11 s. Language cze - Czech Country CZ - Czech Republic Keywords word order ; language acquisition ; preferential looking Subject RIV AN - Psychology R&D Projects KJB700250801 GA AV ČR - Academy of Sciences of the Czech Republic (AV ČR) CEZ AV0Z70250504 - PSU-E (2005-2011) UT WOS 000272056900006 Annotation Cílem studie bylo prozkoumat zpracování pádových a slovosledných vodítek u tříletých a pětiletých dětí pomocí metody vizuální preference v reálném čase. Děti poslouchaly jednoduché tranzitivní věty, které začínaly buď podmětem nebo předmětem, a zároveň sledovaly dvojici obrázků. Jeden z obrázků odpovídal slyšené větě, druhý zobrazoval stejnou akci, při které ale byly role aktérů prohozené. U tříletých dětí analýza dat ukázala nevýznamnou preferenci pro cílový obrázek během prezentace posledního slova. V žádném ze sledovaných intervalů věty nebyl zjištěn statisticky významný vliv experimentální podmínky. U pětiletých dětí byla nalezena významná preference pro cílový obrázek. Nepřítomnost statisticky významného vlivu experimentální podmínky naznačuje, že pětileté děti nemají výraznější problémy s porozuměním větám, které mají převrácený slovosled. Předkládaná studie popisuje první zkušenosti s danou experimentální metodou a popisuje možnosti její implementace. Description in English An on-line preferential looking study investigated the processing of word order and case forms in 3-year-old and 5-year-old Czech children. Children listened to simple transitive sentences with subject-initial or object-initial word order while watching two pictures. One picture corresponded to the sentence presented, the other picture showed the same participants involved in the same action but in reversed agent/patient roles. In 3-year-olds, we found a nonsignificant preference for the target picture during the presentation of the sentence-final word, and there was no significant effect of the experimental condition. In 5-year-olds there was a significant preference for target pictures. The absence of significant effect of the experimental condition suggests that 5-year-old children have no detectable problems in understanding sentences with reversed word order. The study reports first experiences with the method and suggestions for its implementation. Workplace Institute of Psychology Contact Štěpánka Halamová, Halamova@praha.psu.cas.cz, Tel.: 222 222 096 Year of Publishing 2010
Number of the records: 1