Number of the records: 1  

Nepříliš harmonická realita. Rodičovské kombinace práce a péče v mezích genderové struktury současné české společnosti

  1. 1.
    0092451 - SOÚ 2008 RIV CZ cze J - Journal Article
    Křížková, Alena
    Nepříliš harmonická realita. Rodičovské kombinace práce a péče v mezích genderové struktury současné české společnosti.
    [Not very balanced reality. The parental work/life balance in the limits of the gender structure of the contemporary Czech society.]
    Gender, rovné příležitosti, výzkum. Roč. 8, č. 2 (2007), s. 60-67. ISSN 1213-0028
    R&D Projects: GA ČR GA403/05/2474
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z70280505
    Keywords : work/life balance * gender inequalities * labour market
    Subject RIV: AO - Sociology, Demography
    www.genderonline.cz

    Stať vychází ze současných genderových teorií kombinace pracovního a rodinného života s cílem posunout debatu v rámci české sociologie směřem k přesnější konceptualizaci tohoto tématu a širšímu porozumění výzkumným výsledkům v kontextu vývoje české společnosti. Analýza vychází z reprezentativního výzkumu českých rodičů a jejich strategií kombinace práce a rodiny v životě. Autorka ukazuje, jak je trh práce nepřátelský rodičovství a že čeští rodiče v těchto podmínkách vytvářejí strategie, jejichž důsledkem je reprodukce genderových nerovností.

    Based on the contemporary gender theories of work/life balance this article aims to move the debate in the Czech sociology towards more detailed conceptualization of this issue and broader understanding of the research results in the context of the development of the Czech society. The analysis stems from the representative research of the Czech parents and their strategies of work/life balance. The author shows how unfriendly the Czech labour market is and that in these conditions Czech parents create strategies that have consequences for the reproduction of gender inequalities.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0152767

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.