Number of the records: 1  

Politika a každodennost na českých vysokých školách. Etnografické pohledy na vzdělávání a výzkum

  1. 1.
    0436852 - SOÚ 2015 RIV CZ cze B - Monography
    Dvořáčková, J. - Pabian, P. - Smith, Simon - Stöckelová, Tereza - Šima, K. - Virtová, Tereza
    Politika a každodennost na českých vysokých školách. Etnografické pohledy na vzdělávání a výzkum.
    [Politics and everyday life in Czech universities: Ethnographic perspectives on teaching, learning and research.]
    Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2014. 267 s. ISBN 978-80-7419-171-8
    Institutional support: RVO:68378025
    Keywords : higher education * teaching and learning * research
    Subject RIV: AO - Sociology, Demography

    Kolektivní monografie shrnuje pro široké akademické publikum hlavní zjištění etnografického výzkumu uskutečněného v letech 2011-2012 na pěti katedrách českých vysokých škol. Kniha nabízí popis a analýzu praktik vzdělávání a re/produkce vědění na zkoumaných katedrách, poprvé v českém kontextu na základě pozorování. Kniha současně přináší významné revize teorií masifikace (např. zjištění, že klíčové charakteristiky vzdělávací konfigurace ve vysokém školství nesouvisí s masifikací přístupu k vysokoškolskému studiu) i akademického kapitalismu (např. že tlaky na flexibilitu a mobilitu akademických drah koexistují s rostoucími tlaky na stabilitu).

    This publication is the result of a three-year, team-based, ethnographic study of academic and student life in Czech higher education. Five case studies were chosen to reflect a diversity of situations, including elite and peripheral positions, metropolitan and regional locations, public and private legal status, humanities, applied social science, technical and natural science subjects, professional and academic curricula and basic and applied research. Although we collected several types of data (e.g. semi-structured interviews, documents), the bulk of our ‘evidence’ – and the main empirical value of our study – comes from participant observation of the everyday academic life of these ‘communities’.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0240505

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.