Number of the records: 1  

Gender gap in admission performance under competitive pressure

  1. 1.
    0314842 - NHÚ 2009 RIV CZ eng J - Journal Article
    Jurajda, Štěpán - Münich, Daniel
    Gender gap in admission performance under competitive pressure.
    [Genderová mezera při skládání přijímacích zkoušek pod konkurenčním tlakem.]
    CERGE-EI Working Paper Series. -, č. 371 (2008), s. 1-22. ISSN 1211-3298
    R&D Projects: GA MŠMT LC542
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z70850503
    Keywords : gender gap in performance * test anxiety * competition
    Subject RIV: AH - Economics
    http://www.cerge-ei.cz/pdf/wp/Wp371.pdf

    Do women perform worse than equally able men in stressful competitive settings? We ask this question for competitions with a high payoff - admissions to tuition-free selective universities. With data on an entire cohort of Czech students graduating from secondary schools and applying to universities, we show that, compared to men of similar general skills and subject-of-study preferences, women do not shy away from applying to more competitive programs and perform similarly well when competition is less intense, but perform substantially worse (are less likely to be admitted) when applying to very selective universities. This comparison holds even when controlling for unobservable skills.

    Dosahují ženy ve stresujících a konkurenčních situacích horších výsledků v testech než stejně schopní muži? Na základě údajů o celé kohortě českých absolventů maturitních oborů, kteří se hlásili na vysoké školy ukazujeme, že ženy, po stránce obecných intelektuálních schopností a preferencí studijních oborů srovnatelné s muži, dosahují pod slabým konkurenčním tlakem stejných výsledků v testech jako muži. Avšak v případě konkurenčního tlaku skládání přijímacích zkoušek na selektivní vysoké školy dosahují výrazně horších výsledků než muži (mají menší pravděpodobnost přijetí).
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0165226

     
    FileDownloadSizeCommentaryVersionAccess
    Wp371.pdf0432.2 KBPublisher’s postprintopen-access
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.