Number of the records: 1  

Teorie obrazu Romana Ingardena a význam abstraktního umění

  1. 1.
    0575103 - ÚDU 2024 RIV CZ cze J - Journal Article
    Murár, Tomáš
    Teorie obrazu Romana Ingardena a význam abstraktního umění.
    [Beyond the Image Roman Ingarden's Theory of the Image and the Meaning of Abstract Art.]
    Filosofický časopis. Roč. 71, č. 2 (2023), s. 215-228. ISSN 0015-1831
    Institutional support: RVO:68378033
    Keywords : abstraction * image * phenomenology * Robert Rauschen-berg * Roman Ingarden
    OECD category: Arts, Art history
    Impact factor: <0.1, year: 2022
    Method of publishing: Open access
    https://kramerius.lib.cas.cz/uuid/uuid:d954681d-357f-42d5-a501-ef4f2ea8c0d0

    Studie interpretuje význam abstraktního umění s přihlédnutím k fenomenologickému výzkumu obrazu polským filosofem Romanem Ingardenem z roku 1958. Ingarden upozornil na způsob konstituce nezobrazujícího, „abstraktního“ obrazu v rámci své teorie zaměřené na nutnost obrácení se diváka od obrazu, přičemž abstraktní obraz Ingarden definoval blízce dekoraci, jež může být příčinou zániku obrazu ve smyslu nově se utvářející skutečnosti. Vzhledem k uměleckým dílům vznikajícím v době, kdy Ingarden svou studii psal, lze jeho koncepci rozpracovat a význam abstraktního obrazu předložit jako vedoucí diváka za obraz s účelem konstituce obrazového vědomí ve smyslu nového vnímání přítomné skutečnosti.

    The study interprets the meaning of abstract art, taking into consideration the phenomenological investigations of the Polish philosopher Roman Ingarden. In 1958, Ingarden drew attention to a specific method of the constitution of a non-representational, “abstract” image. In the framework of his theory, he focused on the necessity of the viewer turning away from the image while at the same time he defined the abstract image closely to that of decoration, which can be the cause of the image’s demise in the sense of a newly forming reality. Considering the works of art created at the time when Ingarden wrote his study, his concept can be elaborated and the meaning of the abstract image can be presented as leading the viewer beyond the image. The goal of this approach is the constitution of a consciousness of the image in the sense of a new perception of the present reality.
    Permanent Link: https://hdl.handle.net/11104/0350382

     
    FileDownloadSizeCommentaryVersionAccess
    Teorie obrazu Romana Ingardena.pdf0223.1 KBPublisher’s postprintopen-access
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.