Number of the records: 1  

Jest krygsman a jest v něm srdce jako džber aneb Známá neznámá hra o Samsonovi

  1. 1.
    0518721 - ÚČL 2020 RIV CZ cze J - Journal Article
    Jacková, Magdaléna
    Jest krygsman a jest v něm srdce jako džber aneb Známá neznámá hra o Samsonovi.
    [There is a “krygsman”, and there is a heart in him as big as a pail, or a familiar unfamiliar play about Samson.]
    Divadelní revue. Roč. 30, č. 2 (2019), s. 37-48. ISSN 0862-5409
    R&D Projects: GA ČR(CZ) GA17-01061S
    Institutional support: RVO:68378068
    Keywords : biblical drama * early modern drama * Samson * Hieronymus Ziegler
    OECD category: Specific literatures
    Method of publishing: Metadata only

    Anonymní Historia duchovní o Samsonovi, vydaná r. 1608 v Praze u Daniela Sedlčanského, představuje jedinou v úplnosti dochovanou bohemikální hru o Samsonovi z období raného novověku. Veřejnosti dosud zůstala prakticky neznámá, jelikož z ní byla zatím publikována jen interludia a postludium, přesněji řečeno části označené takto literárními historiky: jako interludia nazval Milan Kopecký některé pasáže, v nichž vystupuje postava jménem Helluo, za tzv. postludium byla považována krátká jednoaktová hříčka otištěná za doslovem, známá pod konvenčním názvem Polapená nevěra. Cílem této studie je blíže seznámit čtenáře s touto pozoruhodnou hrou, poukázat na její možnou souvislost s tragédií Samson německého dramatika Hieronyma Zieglera, a konečně představit hypotézu, že jako interludia nesloužily výstupy s Helluonem, ale jednotlivé scény Polapené nevěry.

    Anonymous The Sacred History of Samson, published in 1608 in Prague by Daniel Sedlčanský, represents the only fully preserved Bohemian play about Samson from the early modern period. It has remained virtually unknown to the public, since the only published parts of the play were interludes and postlude as literary historians called them: Milan Kopecký classified some passages, in which Helluo appears, interludes, whereas a short one-act play printed after the afterword and known under the conventional name Trapped Infidelity was considered a post-lude. The aim of this study is to acquaint the reader with this remarkable play, to point out its possible connection with the tragedy of Samson by the German playwright Hieronym Ziegler, and finally to present the hypothesis that it was not Helluon acts that served as interludes but the individual scenes of Trapped Infidelity.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0303783

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.