Number of the records: 1  

Tomáš Akvinský a vědecký status matematiky

  1. 1.
    0509054 - FLÚ 2020 RIV CZ cze J - Journal Article
    Svoboda, David - Sousedík, Prokop
    Tomáš Akvinský a vědecký status matematiky.
    [Thomas Aquinas and the Scientific Status of Mathematics.]
    Filosofický časopis. Roč. 67, č. 4 (2019), s. 521-539. ISSN 0015-1831
    R&D Projects: GA ČR(CZ) GA18-05838S
    Institutional support: RVO:67985955
    Keywords : Thomas Aquinas * mathematics * abstraction
    OECD category: Philosophy, History and Philosophy of science and technology
    Method of publishing: Open access
    https://kramerius.lib.cas.cz/view/uuid:05127599-f0f0-498c-9841-033c9de33fef?article=uuid:bd02f3c0-a03b-4107-ba58-2a1d21c0f2fb

    V našich úvahách ukazujeme, že u Tomáše sice převládá koncepce, podle níž je matematika společně s fyzikou a metafyzikou reálnou teoretickou vědou, ale vedle toho existuje i celá řada náznaků, které toto stanovisko zpochybňují. Tyto nepočetné a spíše marginální úvahy nás vedou k závěru, že v Tomášových textech je zárodek určité „konstruktivistické“ koncepce matematiky. Z hlediska konstruktivismu se pak pokoušíme vytvořit koncepci matematiky, která by byla ve shodě se základními předpoklady peripatetické tradice.

    In our article, we attempt to show that in addition to Thomas’ official position, according to which mathematics is, along with physics and metaphysics, a real theoretical science, there also exists a whole series of indications that put this position in doubt. These as it were side standing lead us to the conclusion that in Thomas’ texts there is to be found the embryo of a distinct constructivist conception of mathematics. From the point of view of constructivism, we then attempt to create a conception of mathematics that would be in agreement with the fundamental suppositions of a Peripatetic conception.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0299852

     
    FileDownloadSizeCommentaryVersionAccess
    2019_J_0509054.pdf1230.7 KBPublisher’s postprintopen-access
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.