Number of the records: 1  

Synchronní a diachronní pohledy na literární antroponyma

  1. 1.
    0391027 - ÚJČ 2013 RIV CZ cze C - Conference Paper (international conference)
    Dvořáková, Žaneta
    Synchronní a diachronní pohledy na literární antroponyma.
    [Synchronic and diachronic views on literary anthroponyms.]
    Čeština v pohledu synchronním a diachronním. Stoleté kořeny Ústavu pro jazyk český. Praha: Karolinum, 2012 - (Čmejrková, S.; Hoffmannová, J.; Klímová, J.), s. 537-541. ISBN 978-80-246-2121-0.
    [Čeština v pohledu synchronním a diachronním. Praha (CZ), 01.06.2011-03.06.2011]
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z90610521
    Keywords : literary onomastics * synchronic * diachronic
    Subject RIV: AI - Linguistics

    Cílem naší práce je shrnout dosavadní roztroušené a sporadické poznámky týkající se možných synchronních a diachronních pohledů na literární antroponyma. Synchronní analýza literárních antroponym zahrnuje dva okruhy problémů. Prvním z nich je vliv dobové poetiky a dobového situačního kontextu na výběr a recepci jmen v uměleckých textech konkrétního období, popř. určitého literárního směru či proudu. Druhým je konfrontace literární a reálné onymie v daném čase. Diachronní výzkum by se měl zabývat především vývojem pojmenovávacích strategií např. v rámci jednoho literárního druhu či žánru.

    My paper is focused on synchronic and diachronic views on literary anthroponyms. Synchronic analyses of literary proper names include two fields of study. The first one is a contemporary poetic (i. e. a set of „rules“ in art prevailing in an era of writing the story) and a contemporary context (social, historical etc.) and their influence on a choice and an understanding of names in a text. The second one is a confrontation of literary and real onymical system in a concrete time period. Diachronic research should be concerned especially an evolution of naming strategies e. g. in one literary genre
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0219879

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.