Number of the records: 1  

Byzantské "drama" Trpící Kristus

  1. 1.
    0384472 - FLÚ 2013 RIV CZ cze J - Journal Article
    Fialová, Radka
    Byzantské "drama" Trpící Kristus.
    [Byzantine "drama" Christus patiens.]
    Divadelní revue. Roč. 23, č. 1 (2012), s. 30-45. ISSN 0862-5409
    R&D Projects: GA ČR(CZ) GBP401/12/G168
    Institutional support: RVO:67985955
    Keywords : Byzantine drama * Passion of Christ * Ancient Greek tragedy
    Subject RIV: AJ - Letters, Mass-media, Audiovision

    Trpící Kristus je jediným dochovaným dramatem srovnatelného rozsahu z byzantské doby. Jeho tématem je, jak název napovídá, pašijový příběh. I když v rukopisech bývá připisováno církevním otci Řehoři z Nazianzu, většina badatelů klade jeho vznik do doby komnénovské renesance v 11. až 12. století. Autorka v článku věnuje pozornost zejména tomu, zda se skutečně jedná o drama a nakolik jsou dodrženy konvence žánru antické tragédie, za jejíž nápodobu (mimésis) se Trpící Kristus v názvu prohlašuje. Dramatičnost tohoto díla a možnost jeho inscenace byla narušena zejména tím, že se zároveň jedná o tzv. cento: jakousi textovou mozaiku (patchwork), která při tvorbě jako výchozího textu využívá již existujících poetických útvarů. V našem případě bylo do textu přejato velké množství citací z děl klasických antických tragiků, v první řadě tragédií Euripidových. Výsledkem je zvláštní literární hra, kdy za tvářemi protagonistů pašijového příběhu vykukují postavy antické mytologie.

    Christus patiens is the only preserved dramatic text of considerable length (2610 lines) from the Byzantine period. It dramatizes the Passion story. Even though in manuscripts it is usually ascribed to the church father Gregory of Nazianzus, most theatre historians assume that it was composed some time during the Comnenian Renaissance in the 11th and 12th centuries. The dramatic features of the text are discussed and its relation to the conventions of the genre of the Ancient Greek tragedy, an imitation of which Christus patiens proclaims itself to be. The dramatic potential of this text and the possibilities of its production were violated especially by the literary genres, in this case a large number of quotations from the works of ancient tragedians, namely those by Euripides. The result is an intertextual play, in which the protagonists of the Passion story cover characters known from ancient mythology.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0214107

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.