Number of the records: 1  

Gender jako klíč ke školní šikaně

  1. 1.
    0366864 - PSÚ 2012 RIV SK cze C - Conference Paper (international conference)
    Janošová, Pavlína
    Gender jako klíč ke školní šikaně.
    [Gender as a key to school bullying.]
    Kognitívne, emocionálne a morálne aspekty školského šikanovania a ich využitie v prevencii šikanovania na základnej škole: zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie konanej 25.-26. novembra 2010 v priestoroch kaštieľa Jaslovské Bohunice. Trnava: Pedagogická fakulta, Trnavská univerzita v Trnave, 2011 - (Adamík Šimegová, M.; Kováčová, B.), s. 31-40. ISBN 978-80-8082-420-4.
    [Kognitívne, emocionálne a morálne aspekty školského šikanovania a ich využitie v prevencii šikanovania na základnej škole. Jaslovské Bohunice (SK), 25.11.2010-26.11.2010]
    R&D Projects: GA AV ČR IAA700250801
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z70250504
    Keywords : school bullying * gender * intra-group dynamics
    Subject RIV: AN - Psychology

    V posledních dvou desetiletích začala být věnována pozornost světové šikanologie také méně nápadným způsobům ubližování, jež jsou spojovány spíše s dívčími interakcemi. Jedná se o verbální ataky, pomluvy a sociální exkluze. Vzhledem k uvedenému jsou dívky ve srovnání s chlapci méně často percipovány jako iniciátorky šikany, častěji jim je naopak přisuzována role ochránkyň viktimizovaných dětí. Mezipohlavní rozdíly naznačují, že určitý vliv ve školní šikaně mají také rozdílná genderová očekávání dívek a chlapců. Specifickou roli v rozmanitém obrazu současné školní šikany ovšem často hraje i odlišnost dívčích a chlapeckých přátelství a intraskupinová dynamika.

    In the last two decades, research on a school bullying has begun to focus also on less noticeable, relational forms of aggression such as verbal attacks, spreading of rumors and social exclusion, which have been associated particularly with female interactions. Compared to boys, girls are less frequently perceived as perpetrators, but more often as defenders of victimized children. According to the mentioned findings, specific gender expectations may play an important role. Furthermore, specifics of friendships within girls and boys as well as an intra-group dynamics influence significantly diverse image of the school bullying.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0201705

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.