Number of the records: 1  

Filozoficko-vedný koncept paradigmy v psychológii

  1. 1.
    0366235 - PSÚ 2012 RIV CZ slo J - Journal Article
    Marček, V. - Urbánek, Tomáš
    Filozoficko-vedný koncept paradigmy v psychológii.
    [Philosophical and scientific concept of paradigm in psychology.]
    Československá psychologie. Roč. 55, č. 3 (2011), s. 222-233. ISSN 0009-062X. E-ISSN 1804-6436
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z70250504
    Keywords : psychology * paradigm * philosophy of science
    Subject RIV: AN - Psychology
    Impact factor: 0.087, year: 2011

    Článek se zabývá psychologií z hlediska filosofie vědy. Konkrétně zkoumá, zda psychologické školy vznikají postupně nebo revolučně, do jaké míry je mezi nimi možná komunikace a zda se dá očekávat vznik nějakého dominantního psychologického směru. K tomuto účelu používáme koncepty T. S. Kuhna a bohatou odbornou diskusi, která v této problematice dosud proběhla, za účasti K. Poppera, P. Feyerabenda a dalších. Přicházíme k závěru, že největší explanační potenciál vzhledem k vývoji a aktuálnímu stavu psychologie jako vědního oboru má Lakatosova (1970, 1978), resp. Laudanova (1977, 1981) filosofie vědy, integrující původní vyhraněná stanoviska.

    The paper discusses psychology as a subject of philosophy of science. In particular we examine whether psychological schools of thought evolved in a continual, cumulative, or revolutionary way, whether the communication among them is possible, and if we can expect emergence of some dominant psychological movement. For this purpose we derive benefit from concepts of T. S. Kuhn and from rich scholarly discussion that took place up to now, stressing the contributions of K. Popper, P. Feyerabend and others. Applying both the historical and contemporary perspectives of the scientific subject we conclude that the biggest explanatory potential offers Lakatos’ (1970, 1978) or Laudan’s (1977, 1981) philosophy of science models integrating the original extreme positions.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0201290

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.