Number of the records: 1  

Financování studia a vývoj v nerovnostech v přítupu k vysokoškolskému vzdělání v České republice a Nizozemsku

  1. 1.
    0334527 - SOÚ 2010 RIV CZ cze J - Journal Article
    Matějů, Petr - Konečný, Tomáš - Weidnerová, S. - Vossensteyn, H.
    Financování studia a vývoj v nerovnostech v přítupu k vysokoškolskému vzdělání v České republice a Nizozemsku.
    [Student Financial Aid and Inequalities in Access to Higher Education in the Czech Republic and the Netherlands.]
    Sociologický časopis / Czech Sociological Review. Roč. 45, č. 5 (2009), s. 993-1031. ISSN 0038-0288. E-ISSN 0038-0288
    R&D Projects: GA ČR GA403/08/0109; GA MPS(CZ) 1J/005/04-DP2
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z70280505
    Keywords : higher education * accessibility * inequality
    Subject RIV: AO - Sociology, Demography
    Impact factor: 0.562, year: 2009

    Tato stať se věnuje vlivu systému finanční pomoci v České republice a Nizozemsku. Systém finanční pomoci studentům založený primárně na nástrojích přímé finanční podpory (případ Nizozemska) vytvořil podmínky pro pokles nerovností v přístupu k vysokoškolskému vzdělání a to za situace, kdy studenti platí školné, zatímco systém finanční pomoci charakteristický převážně nepřímou podporou (případ České republiky) ve stejnou dobu vedl k růstu nerovností, i když školné v průběhu celého sledovaného období nebylo vybíráno.

    This article focuses on the connection between financial aid systems in higher education and access to higher education. Student financial aid based on direct fi nancial support (the Netherlands) was accompanied by a decline in inequalities in access to education, even though students had to pay tuition, while a system of financial aid primarily involving indirect support (the Czech Republic) did not inhibit increasing inequalitiesdespite students being required to pay tuition.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0179240

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.