Number of the records: 1  

Synchronous plasma membrane electrochemical potential oscillations during yeast colony development and aging

  1. 1.
    0328061 - MBÚ 2010 RIV GB eng J - Journal Article
    Palková, Z. - Váchová, Libuše - Gášková, D. - Kučerová, Helena
    Synchronous plasma membrane electrochemical potential oscillations during yeast colony development and aging.
    [Synchronní oscilace elektrochemického potenciálu na plasmatické membráně během vývoje kvasinkových kolonií a jejich stárnutí.]
    Molecular Membrane Biology. Roč. 26, č. 4 (2009), s. 228-235. ISSN 0968-7688. E-ISSN 1464-5203
    R&D Projects: GA ČR GA204/05/0294; GA ČR GA204/08/0718; GA MŠMT(CZ) LC531
    Grant - others:US(US) Howard Hughes Medical Institute International Research Award (#55005623)
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z50200510
    Keywords : yeast colony population * transmembrane potential oscillations * cell energetics
    Subject RIV: EE - Microbiology, Virology
    Impact factor: 2.777, year: 2009

    The membrane potential oscillated at frequencies between those for circadian to infradian rhythms during Saccharomyces cerevisiae colony aging and transiently decreased at timepoints previously linked with yeast metabolism rebuilding. Despite extensive decreases in the ATP concentration and in H+-ATPase Pma1p amount and activity during nutrient limited growth and colony aging, the transmembrane electrochemical potential is maintained above a level critical for population survival

    Frekvence oscilací membránového potenciálu buněk se ve stárnoucí kolonii Saccharomyces cerevisiae pohybuje mezi rytmem circadianním a infradiánním. Hodnota potenciálu přechodně klesne v okamžicích přestavby buněčného metabolismu. Ač během růstu kolonie při limitaci živinami a při jejím stárnutí poklesne výrazně jak koncentrace ATP i množství a aktivita Pma1p, transmembránový potenciál je stále udržován nad hodnotou kritickou pro přežití populace
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0174467

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.