Number of the records: 1  

Tadpoles in wavelet spectra of a solar decimetric radio burst

  1. 1.
    0324136 - ASÚ 2010 RIV US eng J - Journal Article
    Mészárosová, Hana - Karlický, Marian - Rybák, J. - Jiřička, Karel
    Tadpoles in wavelet spectra of a solar decimetric radio burst.
    ["Tadpoles" ve wavelet spektrech slunečního dm-radiového vzplanutí.]
    Astrophysical Journal. Roč. 697, č. 2 (2009), L108-L110. ISSN 0004-637X. E-ISSN 1538-4357
    R&D Projects: GA AV ČR(CZ) IAA300030701
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z10030501
    Keywords : Sun corona * flares * oscillations * radio radiation
    Subject RIV: BN - Astronomy, Celestial Mechanics, Astrophysics
    Impact factor: 7.364, year: 2009

    In the solar decimetric type IV radio event observed on 2001 June 13, we have found wavelet tadpole patterns for the first time. They were detected simultaneously at all radio frequencies in the 1.1–4.5 GHz frequency range. The characteristic period of the wavelet tadpole patterns was found to be 70.9 s. The parameters of the tadpoles on different frequencies are very similar and the correlations between individual radio fluxes are high. These tadpoles are interpreted as a signature of the magnetoacoustic wave train moving along the flare loop through the radio source and modulating its gyrosynchrotron emission.

    Poprvé byly nalezeny 'wavelet tadpole' vzorky v dm-radiovém vzplanutí typu IV, které bylo pozorováno 13. června 2001. Tyto vzorky byly nezávisle detekovány na všech rádiových frekvencích v rozmezí 1.1–4.5 GHz. Characteristická perioda těchto 'wavelet tadpole' vzorků je 70.9 s. Parametery 'tadpole' vzorků na jednotlivých frekvencích jsou velmi podobné a korelace mezi jednotlivými rádiovými časovými sériemi je velká. Tyto 'tadpole' vzorky jsou interpretovány jako signatura magnetoakustických vln pohybujících se podél koronální smyčky skrze radiový zdroj, kde modulují gyrosynchrotronní emisi.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0171914

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.