Number of the records: 1
Stabilita a trendy vývoje inteligence u dětí ve věku 3 - 15 let
- 1.0158385 - PSU-E 20035016 RIV CZ cze J - Journal Article
Jelínek, Martin - Klimusová, Helena - Blatný, Marek
Stabilita a trendy vývoje inteligence u dětí ve věku 3 - 15 let.
[Stability and developmental trends of intelligence in children at the age of 3-15.]
Československá psychologie. Roč. 47, č. 5 (2003), s. 392-404. ISSN 0009-062X. E-ISSN 1804-6436
R&D Projects: GA AV ČR IAA8025004
Institutional research plan: CEZ:AV0Z7025918
Keywords : intelligence * stability * development
Subject RIV: AN - Psychology
Impact factor: 0.232, year: 2003
Studie se zabývá zkoumáním vývoje inteligence v rámci reanalýzy dat longitudinálního výzkumu Psychický vývoj dětí školního věku z různých sociálních prostředí. Analyzována byla data z 8 měření čtyřmi různými inteligenčními testy v období 3 - 15 let věku dětí. Výzkumný soubor tvořilo 364 osob (181 chlapců a 183 dívek). Výsledky týkající se stability inteligenčních výkonů odpovídají poznatkům z předchozích výzkumů: úroveň stability je tím vyšší, čím je kratší interval mezi jednotlivými testy a čím je věk dítěte v období testování vyšší. V rámci studie se autoři pokusili o vytvoření typologie vývojových trendů. Pomocí shlukové analýzy bylo nalezeno řešení postupně pro 3, 4, 5 a 6 typů osob. Prezentováno je řešení pro 6 typů, vzhledem k tomu, že odráží nejen rozdíly v celkové úrovni inteligence, ale také v průběhu jejího vývoje. V průběhu vývoje byly zjištěny rozdíly mezi chlapci a dívkami.
The study focused on the issue development of intelligence, a re-analysis of the data collected during the longitudinal project "Mental development of children of various social beckground" was conducted. The data from 8 measurements with 4 different assessments spanning from 3 to 15 years of the children's age were analyzed. The sample consisted of 364 children (181 boys, 183 girls). The results in the stability of the individual differences in mental abilities are in agreement with previous findings: the older children are at the time of the initial testing and the shorter the interval between tests, the more stable the scores. Furthermore, the authors tried to produce a typology of the developmental trends. By means of the cluster analysis, a solution for 3,5 and finally 6 types has been found. The solution for 6 types is presented for it reflects not only the differences in the overall level of ability but also the differences in the course of development. In the course of development of the intelligence, sex differences were found.
Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0055822
Number of the records: 1