Number of the records: 1
Vývoj rodové identity dětí mladšího a středního školního věku
- 1.0103759 - PSU-E 20043023 RIV SK cze J - Journal Article
Janošová, Pavlína
Vývoj rodové identity dětí mladšího a středního školního věku.
[Development of Gender Identity in Children of Younght and Middle School Age.]
Psychológia a patopsychológia dieťaťa. Roč. 38, č. 3 (2003), s. 216-235. ISSN 0555-5574
Institutional research plan: CEZ:AV0Z7025918
Keywords : gender role acquirement * gender identity development * younght school age
Subject RIV: AN - Psychology
Tématem studie bylo zjistit, jakým způsobem se vyvíjejí některé aspekty rodové identity a role dětí mladšího a středního věku. Respondenty tvořily soubory žáků 1.,3. a 5. ročníků základních škol. Vývoj genderových složek osobnosti byl sledován z hlediska nejoblíbenějších hraček či herních činností respondentů, na základě genderové příslušnosti jejich nejlepších kamarádů, představ o budoucím povolání a rozboru kresby lidské postavy. Výsledky vesměs potvrzují zahraniční studie a svědčí o vysoké genderové stereotypii dětí tohoto věku (především ve volbě hraček, kamarádů a v kresbě lidské postavy). V odpovědích chlapců se mj. projevila absence dostatečně blízkých mužských vzorů.
The target the study was to find out how some aspects of gender identity and role acquirement develop in children of younght and middle school age. Respondents were pupils of the primary school(1st, 3rd and 5th grades). The development of the gender aspects of personality was followed with regard to their toy and play preferences, gender oft heir best friends, ideas about their future vocation and anapysis of drawing a human figure. The results confirm foreign studies and confirm a high gender stereotypes in children of this age(especiallly in toy and friends choices and in drawing of human figure). Absence of sufficiently near masculine models was apparent in boys´ answers.
Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0011066
Number of the records: 1