Number of the records: 1  

Building a Bridge between Mirror Neurons and Theory of Embodied Cognition

  1. 1.
    0103284 - UIVT-O 20040025 RIV DE eng C - Conference Paper (international conference)
    Wiedermann, Jiří
    Building a Bridge between Mirror Neurons and Theory of Embodied Cognition.
    [Hledání souvislostí mezi zrcadlovými neurony a teorií vtělené kognice.]
    SOFSEM 2004: Theory and Practice of Computer Science. Berlin: Springer, 2004 - (Van Emde Boa, P.; Pokorný, J.; Bieliková, M.; Štuller, J.), s. 361-372. Lecture Notes in Computer Science, 2932. ISBN 3-540-20779-1. ISSN 0302-9743.
    [SOFSEM 2004. Conference on Current Trends in Theory and Practice of Computer Science /30./. Měřín (CZ), 24.01.2004-30.01.2004]
    R&D Projects: GA ČR GA201/02/1456
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z1030915
    Keywords : embodied cognition * complete agents * mirror neurons * imitation learning * sensorimotor control
    Subject RIV: BA - General Mathematics

    Mirror neurons (MN) are specialized neurons recently discovered in the brains of primates. In experiments MN showed activity both when a subject performed an action and when it observed the same action performed by self or another (possibly conspecific) subject. We formulate and study possible computational consequences of the hypothesis in which the experimentally observed properties of MN are generalized to other perceptive modalities and the underlying mechanism for coupling sensory and motor information is extended by an associative mechanism serving for completion of cross-modal information composed of perception and motor information. Depending on of what kind of information is completed, the hypothesis opens the door for understanding the mechanisms for sensorimotor coordination, imitation learning, and thinking and is inspiring for the design of such mechanisms in the case of artificial agents. Our results justify the hopes generally related to the discovery of MN.

    Zrcadlové neurony jsou speciální neurony objevené nedávno v mozku primátů. Tyto neurony vykazovali v experimentech aktivitu jak v případě, kdy subjekt prováděl nějakou akci, tak i v případě, kdy takovou akci pozoroval u jiného subjektu. Budeme formulovat a studovat hypotézu, která generalizuje tyto experimentálně pozorované vlastnosti neuronů i na jiné sensorické vjemy a odpovídající mechanizmus párování sensorické a motorické informace je rozšířen o asociativní mechanismus pro doplňování případně chybějící složky párovaných informací. V závislosti na doplňované informaci hypotéza otevírá prostor pro porozumění mechanizmu sensorimotorické koordinace, imitačnímu učení a dokonce i myšlení.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0010596

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.