Number of the records: 1  

Scholastická logika „vědění“ I.: Axiomy introspekce a iterované modality v logice 14. století

  1. 1.
    0507329 - FLÚ 2020 RIV CZ cze J - Journal Article
    Hanke, Miroslav
    Scholastická logika „vědění“ I.: Axiomy introspekce a iterované modality v logice 14. století.
    [Scholastic Logic of „Knowledge“ Part I: The Axioms of Introspection and Iterated Modalities in Fourteenth-Century Epistemic Logic.]
    Studia Neoaristotelica. Roč. 15, č. 5 (2018), s. 127-205. ISSN 1214-8407. E-ISSN 1804-6843
    R&D Projects: GA ČR(CZ) GB14-37038G
    Institutional support: RVO:67985955
    Keywords : scholastic logic * doxastic and epistemic logic * iterated modalities * axioms of introspection * distributive properties of knowledge
    OECD category: Philosophy, History and Philosophy of science and technology
    Method of publishing: Open access
    https://www.pdcnet.org/studneoar/content/studneoar_2018_0015_0005_0127_0205

    V logice čtrnáctého století vznikl žánr De scire et dubitare, v rámci nějž se řešily různé druhy epistemických sofismat. Jedním z problémů řešených v tomto kontextu byl tzv. axiom pozitivní introspekce. Studie rozpracovává zakládající výzkum Ivana Boha rozšířením korpusu textů a zkoumáním nových souvislostí, které to umožňuje. Jádrem studie je analýza pozic Williama Heytesburyho a Johna Wyclifa a jejich recepce u Petra z Mantovy a Jana z Holandska.

    Fourteenth-century logic gave rise to the genre De scire et dubitare, which offered a unified framework for discussing different forms of epistemic sophisms. One of the problems introduced in this context was the so-called axiom of positive introspection. The study elaborates on Boh’s seminal works by extending the corpus of texts and drawing new connections based on that. The core of the survey consists of an analysis of the positions of William Heytesbury and John Wyclif and their reception by Peter of Mantua, John of Holland and others.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0298336

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.