Number of the records: 1
„Across“ nebo „In-between“? O stavu a perspektivách intermediálních studií
- 1.0555238 - ÚČL 2022 RIV CZ cze J - Journal Article
Jedličková, Alice - Fedrová, Stanislava
„Across“ nebo „In-between“? O stavu a perspektivách intermediálních studií.
[‘Across’ or ‘In-between’? The state and prospects of intermedia studies.]
Česká literatura. Roč. 69, č. 6 (2021), s. 761-781. ISSN 0009-0468. E-ISSN 2571-094X
Research Infrastructure: CLB II - 90136
Institutional support: RVO:68378068
Keywords : intermediality * transmediality * transmediation * mediality * ekphrasis
OECD category: Specific literatures
Method of publishing: Open access
Result website:
https://kramerius.lib.cas.cz/view/uuid:c5312c0c-62e9-486d-b6b8-d41f1864fb0e?article=uuid:1daa4e0b-33cc-4948-bbc9-b39bd7c129bcDOI: https://doi.org/10.51305/cl.2021.06.03
Tato úvaha je inspirována diskusí předních intermedialistů pořádanou UNISC v Brazílii na podzim 2021. Diskuse zahrnovala kontextualizaci i konceptualizaci současného výzkumu, tj. jeho zasazení do vývojových souvislostí disciplíny a synchronního studia kultury, jakož i návrhy nových pojmů a obhajobu těch starých. Klíčový pojem “in-between” vyjadřuje jak určitý umělecký trend, tak sebereflexi intermediální metody. Je zřejmé, že intermediální výzkum se otvírá analýzám společensky podstatných jevů. V našem výkladu hodnotíme analytický a vzdělávací potenciál diskutovaných pojmů v literárněvědném a kulturálním výzkumu, a diskusi uvádíme do vztahu k českému prostředí.
This reflection is inspired by a discussion among leading intermedialists organized by UNISC, Brazil, fall 2021. It included contextualization and conceptualization, i.e. setting the current research within the context of the discipline’s development and the synchronic study of culture, proposing new concepts or defending old ones. The key term ‘in-between’ expresses both a trend in art, and in the self-reflecting intermedial methodology. It becomes obvious that intermedial research opens up wide to analyzing issues of social importance. In our exposition, we assess the debated concepts in terms of their analytical and educational potential in literary and cultural studies, and relate the debate to the Czech environment.
Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0329767File Download Size Commentary Version Access CL_621-55-75.pdf 0 189.6 KB Publisher’s postprint open-access
Number of the records: 1