Number of the records: 1  

Divadlo pro hrstku delikátních a vyvolených. Polemiky o české básnické drama v šedesátých až devadesátých letech 19. století

  1. 1.
    0552348 - ÚČL 2022 RIV CZ cze J - Journal Article
    Fránek, Michal
    Divadlo pro hrstku delikátních a vyvolených. Polemiky o české básnické drama v šedesátých až devadesátých letech 19. století.
    [A theatre for the delicate and select few. Controversies of Czech poetic drama in the 1860s to the 1890s.]
    Bohemica litteraria. Roč. 24, č. 2 (2021), s. 19-44. ISSN 1213-2144
    R&D Projects: GA ČR(CZ) GA20-15595S
    Research Infrastructure: CLB II - 90136
    Institutional support: RVO:68378068
    Keywords : Czech drama of the 19th century * poetic drama * book drama * parnassianism * literary polemics * National Theatre * Vítězslav Hálek * Jaroslav Vrchlický * Julius Zeyer * Francisque Sarcey
    OECD category: Specific literatures
    Method of publishing: Open access
    https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/144657/1_BohemicaLitteraria_24-2021-2_4.pdf?sequence=1

    Cílem studie je ve třech sondách popsat polemiky, s nimiž se setkávaly jevištní realizace básnických dramat v éře Prozatímního divadla a Národního divadla. Studie se zabývá kritickým přijetím dramatu Amnon a Tamar (1866) Vítězslava Hálka a jeho obhajobou knižního dramatu. Dále se věnuje polemice Jaroslava Vrchlického o básnické drama a kritickým přijetím dramatických experimentů Julia Zeyera. Za společný jmenovatel všech tří případů považuje absenci početného kultivovaného publika, fungujícího v zemích s tradicí dvorních divadel, jež by tento typ umělecky náročných her bylo schopno udržet na repertoáru.

    In three probes, the study aims to describe the controversies encountered in the stage performances of poetic dramas in the era of the Provisional Theatre and the National Theatre. The study examines the critical reception of Vítězslav Hálek's drama Amnon and Tamar (1866) and his defense of the book drama. It also examines Jaroslav Vrchlický's polemic on poetic drama and the critical reception of Julius Zeyer's dramatic experiments. In all three cases, the common denominator is found in the absence of a large sophisticated audience, functioning in countries with a tradition of court theatres, which would be able to keep this type of artistically demanding plays in the repertoire.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0328029

     
    FileDownloadSizeCommentaryVersionAccess
    Fránek_Divadlo pro hrstku delikátních.pdf0329.4 KBPublisher’s postprintopen-access
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.