Number of the records: 1
Nekorektní literatura. Estetika a diskurz české akční fantastiky
- 1.0536933 - ÚČL 2021 RIV CZ cze J - Journal Article
Segi, Stefan
Nekorektní literatura. Estetika a diskurz české akční fantastiky.
[Incorrect Literature: Aesthetics and the Discourse of Czech Splatterpunk.]
Slovo a smysl. č. 34 (2020), s. 147-164. ISSN 1214-7915. E-ISSN 2336-6680
Institutional support: RVO:68378068
Keywords : political correctness * popular literature * splatterpunk * culture wars
OECD category: Specific literatures
Method of publishing: Open access
https://wordandsense.ff.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/18/2020/11/Stefan_Segi_147-164.pdf
Pro českou variantu literárního splatterpunku, která se někdy označuje také jako akční fantastika, se kritika politické korektnosti či stala jedním z klíčových znaků. Tuto fascinaci „nekorektností“ můžeme chápat jako zvláštní případ „cenzurního fetišismu“ tak jak o něm uvažuje Richart Burt. V tomto případě se zdrojem přitažlivosti stala “zakázaná” témata spojená s rasovými, národnostnímu a genderovými stereotypy. Tato studie se zaměřuje na analýzu literárních textů a způsobů, jakým zdánlivě zcela únikový literární žánr pracuje s motivy společenské kritiky. Dále se věnuje rozboru paratextů (kritik, diskusí, rozhovorů, reklam, anotací etc.), které nám umožňují pochopit, co lze v této literární oblasti považovat za nekorektní a jaká je této nekorektnosti přisuzována estetická hodnota.
In the Czech appropriation of the literary genre splatterpunk, political correctness, or more precisely the lack of it, occupies a prominent place. Fascination with so-called ‘incorrectness’ can be understood to be a special case of what Richard Burt identifies as ‘the fetish of censorship’ with writers drawing from the appeal of such ‘forbidden’ topics as racial and gender stereotypes. This paper examines the ways in which the criticism of correctness plays out in different forms of paratexts, such as ads, reviews, and interviews with writers. Te analysis of Czech splatterpunk novels and short stories reveals what is actually understood as ‘incorrect’ in terms of literary fiction, and how those texts, featuring primarily white masculine heroes with indestructible bodies, lend themselves to different kinds of readings: from sharp political satire to self-refective spectacular
grotesque.
Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0314687
Number of the records: 1