Number of the records: 1  

Rozpad Rakouska-Uherska a jeho důsledky pro literatury a kultury střední Evropy

  1. 1.
    0518492 - ÚČL 2020 RIV CZ cze M - Monography Chapter
    Kudlová, Klára
    Čechoslováci mezi Londýnem a Moskvou. Subjekt prvorepublikového cestopisu, ideologie a subverze.
    [The Czechoslovaks between London and Moscow. Or, the Travelling Protagonist, Ideology and Subversion.]
    Rozpad Rakouska-Uherska a jeho důsledky pro literatury a kultury střední Evropy. Olomouc: Filozofická fakulta Univerzity Palackého, 2019 - (Hrabal, J.), s. 209-220. ISBN 978-80-88278-33-7
    Institutional support: RVO:68378068
    Keywords : travel books * Karel Čapek * Franz Weiskopf * Vladimír Papoušek * Maurice Merleau-Ponty
    OECD category: Specific literatures

    Publikovaná studie na téma „subjektu prvorepublikového cestopisu, ideologie a subverze“ zkoumá, jak se proměnil žánr cestopisu po pádu Rakousko-Uherska, a to se zvláštním přihlédnutím k úloze subjektu cestopisu. Nedávno vydané české monografie zpracovávající problematiku prvorepublikového cestopisu /Fenomén cestopisu v literatuře a umění střední Evropy (2015), Obrazy z cest do země Sovětů (2017), Cesty do utopie (2017)/ považují shodně ideologii cestovatele za klíčový faktor, jež zásadně ovlivňuje charakter celého cestopisu. Přítomná studie se pokouší ověřit pravdivost této teorie zkoumáním dvou nezávislých cestopisů. Autoři těchto cestopisů zastupují přitom dvě relativně protichůdná ideologická pole. Prvním je prodemokratický a „pragmatický“ český spisovatel Karel Čapek, druhým prvorepublikový československý komunista, německy píšící novinář Franz Carl Weiskopf. Prostřednictvím detailního čtení vybraných cestopisů těchto dvou autorů /Anglické listy (1924) a Do XXI. století přestoupit! (1928)/ ukazuje přítomná studie fakt, že pořádající role subjektu je v obou těchto textech naopak velmi posílená, že právě tyto subjekty utvářejí charakter a vyznění obou cestopisů. Nezávisle na ideologickém pozadí obou autorů oba tyto cestopisy inkorporují různé subžánry, prezentují v rámci jediného textu vzájemně protikladné názory a zpracovávají ideologická témata se značnou dávkou humoru. V obou cestopisech navíc hraje významnou roli literární subverze.

    The paper The Czechoslovaks Between London and Moscow examines the changes of the travelogue genre after the Austrian-Hungarian Empire´s fall, especially with regard to the new role of the travelling protagonist. Recent Czech monographs concerning the First Republic travelogues /Fenomén cestopisu v literatuře a umění střední Evropy (2015), Obrazy z cest do země Sovětů (2017), Cesty do utopie (2017)/ deemed the ideology of the travelling protagonist as the chief determining factor, one influencing thoroughly the character of the travel narrative. The paper The Czechoslovaks Between London and Moscow chooses two independent travelogues written by relatively contrasting authors (the pro-democratic and pragmatic Czech writer Karel Čapek on the one hand, and one of the early Czechoslovak communists' writers, the German-speaking journalist Franz Carl Weiskopf on the other) to examine the verity of this theory. Via close reading of the respective travelogues, Anglické listy (1924) and Do XXI. století přestoupit! (1928), it proves that the new role of the travelling protagonists is much stronger than might be presupposed. The travelling protagonists are proved to be the arranging and controlling subjects of the texts. Independently of the ideological background of both authors, both travelogues display the capacity to incorporate various sub-genres, to present contradicting opinions, and to treat ideological themes with humour. Literary subversion proves to be quite significant in both travelogues.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0303625

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.